Open dag en zaterdag 29 mei
Op zondag 23 mei heeft de jaarlijkse open dag van de Stichting RoMeO plaatsgevonden. Naast de grote hoeveelheid trams, bussen en modelspoor die tentoongesteld werden, waren ook de projecten van de werkgroep Metro te bewonderen.

Metrorijtuig 5024, dat voorzien is van een geheel gerenoveerd interieur, trok veel bekijks.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar was ook de kop van ex-metrorijtuig 5201 aanwezig. In deze kop was een modeltrambaan opgezet.

Vloeken in de kerk?!

Gisteren hebben we de draad weer opgepakt en zijn we verder gegaan met de normale werkzaamheden. Op de open dag was er een geļnteresseerde die zei te beschikken over een oude TreinBestemmingsAanwijzer (TBA) van station Marconiplein, spoor 3. Hij wilde deze graag doneren aan de werkgroep metro, omdat het vrij kolossale apparaat behoorlijk wat ruimte innneemt in huis.

Vrijdag hebben we de TBA opgehaald en naar de remise gebracht. Met behoorlijk wat sjouwen lukte het ons het apparaat, zonder het te beschadigen, te vervoeren.

De TBA is op een steekwagentje naar de auto vervoerd.

Zoals eerder ook al vermeld, is deze TBA afkomstig van Marconiplein spoor 3. De analoge TBA's moesten tijdens de stationsrenovatie wijken voor digitale exemplaren. De TBA werkt volgens het principe van een splitflapdisplay, net zoals dat bij de Nederlandse Spoorwegen gebruikelijk was. Via een telefoonlijn vanaf de Verkeersleidingsprocessor (ter plaatse van de Centrale Verkeersleiding) werden de TBA's aangestuurd.

Dit systeem, dat verscholen zit achter het bordje met daarop het perronnummer, stuurt de splitflapcassettes aan.

De splitflapcassettes zijn teruggeplaatst en het perronnummer is ook weer te zien. Dit nummer is in de oude huisstijl afgebeeld. Tijdens de vernieuwing van de huisstijl is er een sticker overheen geplakt met een 'modernere' uitvoering van het cijfer 3.

Op de tweede regel vallen de letters ABCD op. Dit is geen voorloper van de lijnletters. In de tijd dat de TBA's in bedrijf waren werd er nog gesproken over de Noord-Zuidlijn en de Oost-Westlijn (en korte tijd over respectievelijk de Erasmuslijn en de Calandlijn). De letters ABCD correspondeerden met sectoren op het perron. Aan de letters kon de reiziger zien uit hoeveel rijtuigen de eerstvolgende metro bestond (vier letters = vier rijtuigen) en bij welke sectoren op het perron er gehalteerd zou worden. Een metrostation was gewoonlijk onderverdeeld in vier sectoren, die aangegeven werden met blauwe bordjes met een witte letter erop.

Station Marconiplein in de beginjaren van de Oost-Westlijn. Uiterst links is het huidige spoor 3 te zien. Bij de verlenging van de lijn naar Schiedam Centrum en verder zijn de sporen 1 en 3 met elkaar verwisseld; daarvoor was het middelste spoor op station Marconiplein spoor 3. Rechts naast de TBA, evenals links op de foto, zijn de sectorbordjes te zien. De tweewagentrein SG2 die rechts op de foto te zien is, halteert in de sectoren A en B.

Nadat het splitflapsysteem werkend was gekregen zijn we gaan kijken naar de verlichting in de kast. Deze bleek ook op afstand aan- en uitgeschakeld te kunnen worden en dus was het noodzakelijk een overbrugging aan te brengen opdat de verlichting ook werkte.

Nadat de verlichting ook werkend was gekregen hebben we de kast afgesloten. Op deze foto is het spoornummer 3 in de nieuwere huisstijl te zien.

De bij de TBA behorende klok werkt pulsgestuurd en loopt derhalve nog niet. Om de klok te kunnen laten werken moet deze aangesloten zijn op de moederklok. We beschikken helaas niet over de verbinding die hiervoor nodig is. Ook om het splitflapdisplay op een juiste manier aan te sturen is een verbinding met de Verkeersleidingsprocessor vereist. Omdat wij niet over een dergelijke verbinding beschikken kunnen we het systeem alleen met de hand gehele cycli laten draaien. Om een tussenliggende bestemming voorgedraaid te krijgen dient het systeem tussentijds uitgeschakeld te worden.

Klik op de volgende link voor het bijbehorende filmpje:

Filmpje van de werkende TBA

Gecombineerde wagendiensten kwamen ook voor. Deze werden op metrostation Alexander gesplitst, waarna het ene gedeelte naar Ommoord ging en het andere naar Zevenkamp. De perronsectoren waren ook in dit geval gerelateerd aan de bestemmingen van de betreffende rijtuigen.

[ view entry ] ( 24 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2752 )