Verder met de wanden...
Vandaag zijn we verdergegaan met het plaatsen van de wandbeplating. Vooral de delen beplating rond een aantal ramen hebben we uitgezaagd en geplaatst. Tevens zijn we bezig geweest met het plaatsen van beplating rond de kopdeuren van de B-bak.

De oude beplating wordt ook vandaag weer als sjabloon gebruikt voor de nieuwe beplating. De beplating die op deze foto wordt omtrokken is terug te vinden onder en boven de ramen.

Een plaatsvervangend stuk wandbeplating naast zijn voorganger.

Ondertussen wordt een houten frame uitgezaagd dat het schild van het deurontluchtingsmechanisme van de kopdeur op zijn plaats moet houden.

Het houten frame is geplaatst en de wandbeplating is er overheen gekomen. Nu alleen nog het schild plaatsen.

Het schild van het deurontluchtingsmechanisme is gehavend door de tand des tijds en wordt vlakgeschuurd om vervolgens opnieuw gelakt te worden.

Een aluminium strip wordt vastgeschroefd. Deze strip houdt de verschillende delen wandbeplating op hun plaats.

De laatste oneffenheden op de aluminium strip worden weggepoetst. Dusdoende krijgt de strip zijn oorspronkelijke glans terug.

En aluminium strip is voorzien van een subtiele boodschap. Morgen (1 maart 2009) is het precies 32 jaar geleden dat er een koppeltje gevormd werd. Zou deze inscriptie langer standgehouden hebben dan de relatie?

De wandbeplating onder de ramen wordt geplaatst.

De vorderingen voor vandaag.

[ view entry ] ( 24 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3007 )
Wandbekleden
Vandaag is verder gegaan met het bekleden van de cabinewand. Hiertoe is de cabinedeur losgehaald en als sjabloon gebruikt. Tevens zijn de kleinere vlakken op de cabinewand en de vlakken naast de enkele deuren op maat gemaakt en (gedeeltelijk) geplaatst.

De vloer wordt voorzien van stucloper, zodat deze zo min mogelijk schade oploopt tijdens de werkzaamheden aan de wanden.

Tegelijkertijd worden de contouren van de cabinedeur overgenomen op het wandmateriaal.

"Hij doet het!"

Oeps, het voorbeeldstuk is gespiegeld overgetrokken op het wandmateriaal...

De oneffenheden worden weggeschuurd...

...en het plankje wordt voorzien van lijm, opdat het wandmateriaal goed zal hechten.

Ondertussen worden de nodige gaten in het wandmateriaal van de cabinedeur geboord.

Het wandmateriaal is uitgefreest zodat het cabinedeurslot erin geplaatst kan worden.

De reeds geplaatste panelen worden gereinigd.

Om een goede hechting van het wandmateriaal aan de cabinedeur te garanderen, moet de beplating worden aangedrukt. Bij gebrek aan beter, zullen we maar zeggen...

Het zijpaneel wordt afgetekend en uitgezaagd. Ook aan de plaats van het deuropenen-/-sluitenkastje is gedacht.

De aluminium strips, die voor een goede afwerking zorgen, worden geplaatst.

Om het wandmateriaal op de cabinedeur te drukken en zo de lijm goed te laten hechten, wordt er een ongebruikte stroomafnemerbalk gebruikt. Dit onderdeel heeft een behoorlijke massa, aangezien het uit hardhout is gemaakt.

De cabinedeur is zo goed als af en wordt teruggehangen.

De cabinedeur wordt afgesteld.

Tot slot een overzicht van de beklede cabinewand.

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3000 )
Wandbeplating
Woensdag 11 februari is onze bestelling formica afgeleverd in de remise. Vandaag hebben we een begin gemaakt met het plaatsen van de gloednieuwe wandbeplating.

Het eerste gedeelte wandbeplating dat op maat gemaakt wordt komt aan de wand van de bestuurderscabine, in de B-bak, op en rond de ATB-kast.

Het oude stuk wandbeplating is bewaard en wordt gebruikt om als sjabloon te dienen voor het aftekenen en uitsnijden van de nieuwe wandplaat.

Nadat de contouren zijn uitgezet wordt de vorm uitgezaagd met een fijn decoupeerzaagje.

Ook de schroefgaten in de nieuwe wandplaat worden overgenomen en voorgeboord.

De contouren van het deurtje van de ATB-kast worden uitgezet.

De werkbank met aan de linkerkant een multitool, waarmee de ronde uitsparingen in de deur van de ATB-kast worden gemaakt.

Lijm, die de nieuwe wandbeplating vast moet plakken aan het deurtje, wordt aangebracht.

De aluminium profieltjes worden aangebracht.

Een aluminium strip wordt bevestigd aan het deurtje van de ATB-kast.

Het deurtje van de ATB-kast heeft een gloednieuwe bekleding gekregen. Ook de sloten en aluminium profielen zijn teruggeplaatst.

Waar moet dit stripje ook al weer?

De nieuwe wandplaat is geplaatst en wordt vastgezet met behulp van aluminium profieltjes.

Het deurtje van de ATB-kast wordt bevestigd.

[ view entry ] ( 29 views )   |  permalink  |   ( 3 / 1907 )
Vorderingen januari
Het updaten van het weblog heeft een tijdje op zich laten wachten. Omdat er vooral verder werd gegaan aan de normale werkzaamheden, zoals het schuren van de vloer, was het weinig zinvol om hierover te vertellen aangezien die foto's en de tekst nu wel bekend zijn.

Afgelopen zaterdag is er nog een stukje aan de vloer gewerkt. Hierbij zijn de laatste puntjes op de i gezet. De vloer is nu in principe klaar voor een nieuwe laag zeil. We wachten met het leggen van zeil omdat het interieur van het metrorijtuig nog niet af is en het zonde zou zijn als de vloer beschadigd zou raken. Komende week krijgen we het wandmateriaal binnen, waarna we kunnen gaan beginnen met het bekleden van de wanden. Bij die wandbeplating hoort een grote hoeveelheid aluminium strips die de boel bij elkaar houden. We hebben een aantal van deze strips afgelopen zaterdag gepoetst en ze zien er weer als nieuw uit.

Tevens is de metro aan de buitenzijde geheel gereinigd. Bij het vloerschuren kwamen grote hoeveelheden stof vrij, die ook neerdaalden op de buitenkant van de metro.

Binnenkort zal ik een artikel op dit weblog schrijven en begeleiden met wat foto's.

[ view entry ] ( 19 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2789 )
Zaterdag 13 december 2008
Vandaag is er wederom verdergegaan aan de vloer. Vorige week is de vloer in de A-bak zo veel mogelijk vlak gemaakt. Vandaag is getracht alle oneffenheden nog op te vullen met plamuur. Tevens is er een gedeelte van de nieuw gelegde bodemplaten geschuurd en gelijkgemaakt met de bodembeplating in de omgeving.

Twee-componentenplamuur wordt gemengd.

De resterende oneffenheden in de vloer van de A-bak worden gelijkgemaakt met plamuur.

Bij grote ongelijke vlakken werd er gebruik gemaakt van een stuk hout om de volledige breedte te kunnen overspannen.

Ondertussen vindt er in de B-bak beraad plaats.

De nieuwe vloerplaten worden op gelijke hoogte gebracht met de omringende platen door middel van schuren.

Ook is er gewerkt aan het reinigen en verven van de dorpels. Op deze dorpels komt de rand van het nog te leggen vloerzeil en een aluminium strip. Om roest voor te zijn worden deze dorpels voorzien van meerdere lagen menie en chassislak.

De dorpels zijn ontdaan van slecht hechtende verflagen met behulp van een komborstel en krijgen nu een laag nieuwe verf.

Aan het einde van de dag wordt er opgeruimd. Hier zullen de stofresten die bij het schuren zijn vrijgekomen opgezogen worden.

[ view entry ] ( 100 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2768 )
Zaterdag 6 december 2008
We zijn, zoals de titel al zegt, verder gegaan met het werk dat we vorige week en de weken daarvoor ook al aan het doen waren. Zo zijn er nog wat tl-buishouders in de lak gezet en is er verder gegaan aan de vloer. Niet veel vernieuwende foto's, maar toch even een kleine blik op de werkvloer.

Deze bodemplaat wordt tijdelijk losgehaald om nog wat overtollig isolatiemateriaal te kunnen verwijderen.

De plaat is inmiddels teruggelegd en weer vastgezet. Nu is het zaak om de kieren tussen de platen op te vullen. Dit doen we met plamuur.

De kieren tussen de platen worden vakkundig dichtgesmeerd.

Ook is er nog de hele dag aan de A-bak gewerkt. Hier zijn oneffenheden weggeschuurd. Volgende week moeten er nog een paar kuiltjes opgevuld worden en dan is de A-bak klaar voor nieuw zeil.

Overzichtsfoto A-bak. De vloer is geheel geschuurd en ligt te wachten op de laatste plamuurbehandeling.

Ook is er druk gewerkt aan de tl-buishouders. Hier is te zien hoe ze in de nieuwe lak gezet worden.

Zo staat de 5024 er op dit moment bij.

Ook Sint Nicolaas heeft de hand over zijn hart gestreken en heeft ons gloednieuwe draaistellen geschonken. Helaas heeft de Sint een foutje gemaakt...

(Drie draaistellen van RSG3-voertuigen zijn tijdelijk in de remise opgeslagen. Ze zouden niet echt onder de 5024 passen, noch letterlijk, noch figuurlijk!)

[ view entry ] ( 104 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2878 )
Zaterdag 29 november
Ik vloer, jij vloert, wij vloeren.
Vandaag zijn we wederom verder gegaan met het gereedmaken van de vloer. Zo zijn er nog wat bevestigingsplaatjes voor de steunstangen gemaakt.

De bevestigingsplaatjes voor de steunstangen worden vervaardigd. Hier is te zien hoe het schoefdraad getapt wordt.

Tegelijkertijd werd er een paar sporen verder geschilderd. De tl-buishouders werden voorzien van een nieuwe laklaag en te drogen gelegd.

De tl-buishouders worden voorzien van een nieuwe laag verf.

In de A-bak werd verdergegaan met het schuren van de houten ondervloer. Hier en daar was eerder geplamuurd en die geplameerde stukken worden geschuurd.

De vloer in de A-bak, bij de geleding.

Er werd voornamelijk verder gegaan met herstellen van de ontbrekende delen van de houten ondervloer.

De lijm, die het isolatiemateriaal met de ondergrond moet doen hechten, wordt hier aangebracht en uitgesmeerd.

De te leggen platen worden voorzien van gaten, zodat ze goed vastgezet kunnen worden aan de bodem van het rijtuig en de houten latten.

Met de nodige voorzichtigheid worden de repen isolatiemateriaal gehalveerd.

Sommige gaten worden ter plekke geboord terwijl de andere gaten worden voorzien van schroeven.

Ook de tl-buizen werden opnieuw aangesloten. Alle draadjes werden weer op de juiste manier aangesloten waardoor de verlichting weer als vanouds functioneerde.

Een als nieuw functionerende en uitziende tl-buis inclusief houder.

Met de nodige voorzichtigheid wordt het elektrische gedeelte hersteld.

Overzichtsfoto A-bak.

Overzichtsfoto B-bak. De net bevestigde houten ondervloer is bedekt met stucloper.

[ view entry ] ( 107 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2823 )
Zaterdag 22 november 2008
Vloer!

Vandaag hebben we de hele dag aan de vloer gewerkt. 's Ochtends zijn we naar de bouwmarkt gegaan om isolatiemateriaal te kopen. We hebben de loze ruimte tussen houten ondervloer en stalen bodem vandaag opgevuld met dit isolatiemateriaal.

Een bundel glaswol ligt klaar om verwerkt te worden.

Voordat het isolatiemateriaal wordt geplaatst en de houten ondervloer wordt bevestigd, wordt er nog goed stofgezogen.

Het isolatiemateriaal is op maat gesneden om de holten tussen de piepschuimen stroken op te vullen.

De eerste plank is gelegd en bevestigd.

In de A-bak is gewerkt aan het voorbehandelen van de vloer. Op deze foto is een rot stuk in een plint te zien. Dit rotte stuk wordt verwijderd en zal worden vervangen door een stuk goed hout.

Er wordt een lijmlaag aangebracht om het isolatiemateriaal mee te hechten.

De volgende plank is op zijn plaats gelegd en is klaar om bevestigd te worden.

Toen we net aardig onderweg waren met de vloer, kregen we een bericht over gladde sporen...

Een klein overzicht van de werkzaamheden.

Isolatiemateriaal wordt op de goede plaats gelegd en vastgeplakt. Handschoenen zijn hierbij van harte aan te bevelen.

De openingen tussen twee bodemplaten worden opgevuld met siliconekit.

Zo zag het er aan het einde van de dag uit.

Het rotte stuk plint is vervangen door een steviger exemplaar.

Totaaloverzicht.

[ view entry ] ( 107 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3027 )