De hoogte in met de HH7001... 
Gisteren is de dieselmotor van de HH7001 werkend gekregen. Ook het elektrisch systeem dat ermee samenhangt is gerepareerd, waardoor het hefplateau weer bediend kon worden. Voordat er de hoogte in gegaan werd, is de bovenleiding stroomloos gezet en geaard met behulp van een aardhengel, zodat er geen onveilige situaties konden ontstaan.


Het hefplateau van de HH7001 in een hogere stand.


Een archieffoto van de HH7001.

Een filmpje van het werkende hefplateau: http://www.youtube.com/watch?v=PCky8Gilee4




[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2522 )
Hefplateauwagen HH7001 opgenomen in de collectie en meer... 
Zoals eerder al op www.retmetro.nl te lezen viel, is werkwagen HH7001 kort geleden toegevoegd aan de collectie van de werkgroep metro. Deze werkwagen heeft in de beginjaren van de Rotterdamse metro dienst gedaan als vuiltransportwagen, maar is vlak voor de aanleg van de sneltramlijn in Rotterdam Oost omgebouwd tot hefbordeswagen. Met deze hefbordeswagen is de bovenleiding op de sneltramlijn (Capelsebrug - Ommoord / Graskruid - De Tochten) aangelegd. Na tientallen jaren vrijwel niet meer in gebruik te zijn geweest is deze werkwagen vrijdag 5 maart jongstleden overgebracht naar remise Hillegersberg. De tand des tijds heeft aardig wat vat op de HH7001 gehad. Er zal dan ook heel wat werk verricht moeten worden om deze werkwagen te restaureren.


Een archieffoto van de HV7001, de vuiltransportwagen.


In het begin van de jaren '80 is de HV7001 omgebouwd tot HH7001: een hefplateauwagen. Deze foto toont de HH7001 voor de poort van remise 's-Gravenweg.


De werkwagen zoals deze nu op spoor 17 in remise Hillegersberg staat. De verlichting is hersteld en werkt weer.


De ene zijkant van de werkwagen, waar zich de trap naar het hefbordes bevindt.


De andere zijkant van de werkwagen. Hier is het schaarmechanisme te zien waarmee het hefplatform in verticale richting wordt verplaatst.


Het hefplatform wordt hydraulisch versteld. Hiertoe is er een dieselmotor ingebouwd die de olie rondpompt. Met het paneel op het hefbordes kunnen de motor en het bordes bediend worden.


Een overzicht vanaf het hefbordes met aan de rechterkant het bedieningspaneel.


Een foto van de B-zijde van de HH7001. De verlichting werkt weer naar behoren. Het toplicht, dat na een wijziging in de regelgeving niet meer gebruikt mocht worden en derhalve afgedekt was, is teruggezet.


Herenigd: metrorijtuig 5024 en hefplateauwagen 7001.


De 5024 is niet vergeten; de deurbedieningskastjes zijn voorzien van een nieuwe laklaag en de noodremmen zijn teruggehangen.

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |  gerelateerde link  |   ( 3 / 2467 )
B-bak van rijtuig 5024 aan binnenzijde bijna gereed 
In de afgelopen weken is er flink wat werk verzet aan de binnenzijde van metrorijtuig 5024. In de B-bak zijn alle stoelframes teruggeplaatst, samen met steunstangen en verwarmingskoven. De zittingen en rugleuningen moeten nog vastgezet worden. Ook moeten de ronde beugels aan de steunstangen bij de dubbele deuren geplaatst worden. Daarna is de B-bak zo goed als klaar. Dit weekend zijn bij alle dubbele deuren de instapdorpels vastgezet. Een intensief karwei, want waar de dorpels geplaatst worden, moet plaatselijk de rib van de ribloper weggesneden worden.

De A-bak loopt zoals gewoonlijk iets achter. Hieronder wat foto's.


Wegsnijden van riblopber om instapdorpels te plaatsen.


Koven teruggeplaatst. Totaalplaatje samen met de zittingen.


Deze kast was geplaatst, maar bleek later toch nog enkele centimeters naar rechts te moeten, om het stoelframe goed te kunnen plaatsen.


De A-bak.


Terugplaatsen van de noodremmen.


Instapdorpels teruggeplaatst.







Overzicht van de B-bak, samen met geleding.

[ view entry ] ( 26 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2067 )
28 november 2009: eerste stoelframes en verwarmingskoven teruggeplaatst 
Op vrijdag werden bij de centrale werkplaats Kleiweg de verwarmingskoven met bijbehorende hoekstukken opgehaald. Daarna werden ook de opgeknapte stoelzittingen opgehaald, zodat we zaterdag volop aan de slag konden.

Er werd een start gemaakt met het terugplaatsen van de zwarte verwarmingskoven. Deze klus ging behoorlijk voorspoedig, tot de accu's van de accuboormachines er mee ophielden. Twee koven in de B-bak zijn volledig geplaatst. Daarna zijn we begonnen met het terugplaatsen van stoelframes en de bijbehorende stangen, tot volle tevredenheid. De 5024 begint nu weer echt op een metro te lijken, getuige onderstaande plaatjes.


Verlengen van een stukje ribloper bij een dorpel.


Plaatsen van de eerste verwarmingskoof.




De opgeknapte zittingen.


Bevestingsdraad voor de stoelframes.


Invetten van de bevestigingspunten.


Schoonmaakbeurt cabinewand.


Het eerste frame is geplaatst.


De andere frames liggen al klaar.


Bevestiging van een stang.


Het eindresultaat. Nog niet helemaal af, maar het einde is in zicht.

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2785 )
Rotterdam Classics: Rotterdam Metropolis in Lantaren/Venster 
Het Gemeentearchief Rotterdam en Lantaren/Venster presenteren in de reeks "Rotterdam Classics" op zondag 6 december de voorstelling "Rotterdam Metropolis". Met aandacht voor de bouw van de Rotterdamse metro en de verlengingen van het metronet in de jaren daarna.

Een film van regisseur Peter Alsemgeest, die in opdracht van Gemeentewerken Rotterdam jarenlang de bouw van de Rotterdamse metro volgde.

- Locatie: Lantaren/Venster, Gouvernestraat 133, Rotterdam
- Aanvang: zondag 6 december, 15.00 uur.
- Toegangsprijs: 7,00 / 5,00
- Meer informatie/reserveren: http://www.lantaren-venster.nl/36-1595- ... Metropolis

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2702 )
Zaterdag 14 november 2009 
Omdat de vloer er nu geheel in ligt en vrijwel volledig waterdicht is gemaakt hebben we ons vandaag beziggehouden met andere zaken. Zo zijn we begonnen met het verhuizen van alle voorwerpen die in de B-bak stonden. Deze spullen zijn in de A-bak gezet opdat er in de B-bak gedweild zou kunnen worden.


De vloer is ontruimd en wordt ingezeept. Hopelijk krijgen we de oorspronkelijke zwarte kleur weer onder de stoflaag vandaan.

Daarnaast is er gewerkt aan het terugplaatsen van de apparaatkasten. De apparaatkasten staan in het rijtuig zelf en hangen er niet onder. In een apparaatkast is bijvoorbeeld een thermostaat te vinden, die de verwarming aanstuurt.


Een tweetal latjes van een apparaatkast wordt gespoten.

Vervolgens wordt een andere apparaatkast geplaatst. Dit is nog niet eenvoudig omdat de oorspronkelijke montage niet echt recht-toe-recht-aan is geweest. Daardoor was het veel passen, meten en wrikken.


De behuizing van de apparaatkast wordt op zijn plek gehesen. In deze apparaatkast zitten componenten van de compressor.

Naast het terugplaatsen van apparaatkasten is verder gegaan met het afwerken van de vloer. Stukje bij beetje worden alle strips teruggeplaatst. Ook de dorpels bij de deuren worden weer op hun plek vastgezet.


Tsja, welke dorpel hoort bij deze deur?


De zojuist gedweilde vloer in de B-bak ligt te drogen.


Met de nodige moeite wordt de apparaatkast gemonteerd.


Ook de moeren die op de meest onmogelijke plekken zitten moesten worden aangedraaid...


Een tijdje later was de vloer weer aardig schoon.


Een foto van de buitenzijde van de 5024.

[ view entry ] ( 22 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2683 )
Oktober 2009 
Geruime tijd is het weblog niet bijgewerkt vanwege het gebrek aan foto's met nieuwswaarde. De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het afwerken van de vloer. De laatste stukken vloerzeil zijn geplaatst en het stuk vloerzeil dat verkeerd was gelegd is vervangen. Alle randen en naden in de vloer zijn nu afgekit. Hierdoor is de vloer waterdicht gemaakt. Tevens zijn de zittingen en nog wat andere interieurdelen van de metro richting Kleiweg gegaan om opnieuw gespoten te worden. Binnenkort kan begonnen worden met het plaatsen van de stoelframes.


De gaten voor de stoelframes worden uitgeboord en waar nodig getapt.


Op het vloerdeel waar het zeil verkeerd is gelegd worden de resterende lijmresten verwijderd.


Een ander stuk vloerzeil wordt op maat gesneden.


Om vervolgens vastgeplakt te worden.


De geleding is weer voorzien van de kunststof plaat die ervoor moet zorgen dat de metalen loopplaat zonder veel wrijving heen en weer kan bewegen.


Om de kit strak aan te kunnen brengen worden alle lijmrestjes verwijderd.


De randen en naden zijn gekit en liggen onder de papieren tentjes te drogen.


Er wordt gekeken of de stoelframes goed vast te zetten zijn. Voorlopig is het wachten nog even op langere bouten.


Om de vloer ook aan de zijkanten waterdicht te kunnen maken, moesten hier en daar de aluminium strips wijken. Hartstikke leuk werk hoor, om de pees terug te plaatsen, getuige deze foto.

[ view entry ] ( 19 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2643 )
Vloerleggen, dag 4 
Vandaag zijn we een heel stuk opgeschoten met de vloer, in de B-bak is er een behoorlijke hoeveelheid nieuw zeil gelegd. In de A-bak wordt het vlak waarop het vloerzeil niet goed hechtte voorbehandeld om vervolgens opnieuw belegd te worden met zeil. Daarnaast zijn de afzonderlijke delen vloerzeil aan elkaar vast gemaakt en waterdicht afgekit met sikaflex-kit.

De vloer in de B-bak.

De vloer in de A-bak. Onder de vellen karton is de zojuist aangebrachte kit aan het drogen.

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |   ( 3.1 / 2117 )

<<Eerste <Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende> Laatste>>