Zittingen & Leuningen
De afgelopen twee weken is er hard gewerkt aan de zittingen en leuningen van de 5024. Vorige week zijn er zo'n 480 schroefdraadbusjes in de frames geplaatst om de zittingen en leuningen te kunnen bevestigen. Gisteren zijn alles zittingen en leuningen die qua spuiten af waren er in geplaatst. Verder is er een grote schoonmaak gestart, de hele vloer is gestofzuigd en alle bankjes zijn van stof ontdaan.

De status van de B-bak

De status van de A-bak, alle bankjes zijn weer compleet

Aan de buitenzijde zijn alle deurstrips weer tijdelijk teruggeplaatst. Deze moeten er weer af als de 5024 geheel gespoten gaat worden.

De strips weer netjes op hun plek

In de voorgaande twee weken is deel van de oude kleur van de 7001 weer hersteld.

Het resultaat na 2 lagen

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2830 )
Zaterdag 4 april 2010
Vandaag zijn er weer aardig wat klusjes uitgevoerd. Zo heeft het bedieningspaneel van de HH7001 eerder een nieuwe laklaag gekregen. Daarna zijn de knopjes teruggemonteerd en is het geheel teruggehangen. De komende tijd moet ervoor gezorgd worden dat het elektrisch systeem weer intact gemaakt wordt, want nog niet alles functioneert naar behoren.
Het eerste knopje is reeds gemonteerd.

Er is ook verder gegaan met het schuren van de HH7001. Vandaag was het de beurt aan de frontplaat. Er wordt met nat schuurpapier geschuurd om stofvorming tegen te gaan. Voordat er werd begonnen met schuren zijn de plakletters HH7001 verwijderd.
De plakletters van de HH7001.

Tevens is het dak van de motorkast afgehaald om meer licht naar binnen te laten vallen. Ook bij het verwijderen van dit onderdeel kwam er een behoorlijke hoeveelheid roestvorming aan het licht.
De tand des tijds heeft aardig veel grip gehad op sommige plekken van de HH7001...

Nadat het schuren van de frontplaat zo goed als voltooid was, zijn de opgedroogde stofresten verwijderd door middel van een borstel en water. Hierna zijn alle oneffenheden ontvet en opgevuld met plamuur.
De oude belettering van de HH7001 (HV7001) is na het schuren wat beter zichtbaar geworden. Deze letters waren geverfd.

Kleine oneffenheden in de verflaag zijn opgevuld met plamuur. Ook gaten, die hun functie verloren na de ombouw van vuilniswagen naar hefbordeswagen, zijn dichtgemaakt.

Aan de andere kant van de HH7001 is begonnen met het nummeren van de draadjes die naar de koppeling lopen. De E-dozen, de koppeldozen die de elektrische doorverbinding tot stand brengen, zijn namelijk verwijderd. Een aardig karwei om bij elk draadje het juiste nummertje te zoeken.

Elk draadje moet doorgemeten worden om het juiste nummer eraan te kunnen geven.

Tot slot is de storing die we enige tijd geleden hadden zo goed als opgelost. Boosdoener was een plastic onderdeel in de relaiskast dat te heet was geworden. Dit onderdeel is inmiddels verwijderd en zal spoedig vervangen worden.

De relaiskast vanuit de bestuurderscabine gezien.

[ view entry ] ( 19 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2403 )
HH 7001 dag 3
Sinds 13 maart hebben we twee originele afdekkappen voor de automatische koppeling in ons bezit, deze waren gevonden tijdens een opruimactie in remise Waalhaven.

Op 20 maart breekt de derde werkdag aan waarop aan de HH7001 wordt geklust. Na een tijdje rondstaren in wanhoop wordt er weer een goed punt gevonden om aan te beginnen.

Aan de B-zijde van de 7001 is begonnen met het kaal maken van de bumber, zodat deze geverfd kan gaan worden.

Na een tijdje komborstellen kan de eerste verf er tegen aan.

Het bedieningspaneel werd uit elkaar gehaald en de behuizing geschilderd.

Aan de A-zijde werd het toplicht opnieuw aangesloten in de centrale kast.

De 5024 vond het echter niet leuk om niet meer in de belangstelling te staan en besloot een storing te veroorzaken. In de cabina van de A-bak hing een vreemde geur die iets van smeulende elektrische componenten had.

De TL-buis armaturen werden onderzocht op problemen, maar deze bleken niet de veroorzaker. Waar het probleem zit weten we nog niet, dat is de puzzel die we komende zaterdag proberen op te lossen.

[ view entry ] ( 26 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2666 )
De hoogte in met de HH7001...
Gisteren is de dieselmotor van de HH7001 werkend gekregen. Ook het elektrisch systeem dat ermee samenhangt is gerepareerd, waardoor het hefplateau weer bediend kon worden. Voordat er de hoogte in gegaan werd, is de bovenleiding stroomloos gezet en geaard met behulp van een aardhengel, zodat er geen onveilige situaties konden ontstaan.

Het hefplateau van de HH7001 in een hogere stand.

Een archieffoto van de HH7001.

Een filmpje van het werkende hefplateau: http://www.youtube.com/watch?v=PCky8Gilee4

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2522 )
Hefplateauwagen HH7001 opgenomen in de collectie en meer...
Zoals eerder al op www.retmetro.nl te lezen viel, is werkwagen HH7001 kort geleden toegevoegd aan de collectie van de werkgroep metro. Deze werkwagen heeft in de beginjaren van de Rotterdamse metro dienst gedaan als vuiltransportwagen, maar is vlak voor de aanleg van de sneltramlijn in Rotterdam Oost omgebouwd tot hefbordeswagen. Met deze hefbordeswagen is de bovenleiding op de sneltramlijn (Capelsebrug - Ommoord / Graskruid - De Tochten) aangelegd. Na tientallen jaren vrijwel niet meer in gebruik te zijn geweest is deze werkwagen vrijdag 5 maart jongstleden overgebracht naar remise Hillegersberg. De tand des tijds heeft aardig wat vat op de HH7001 gehad. Er zal dan ook heel wat werk verricht moeten worden om deze werkwagen te restaureren.

Een archieffoto van de HV7001, de vuiltransportwagen.

In het begin van de jaren '80 is de HV7001 omgebouwd tot HH7001: een hefplateauwagen. Deze foto toont de HH7001 voor de poort van remise 's-Gravenweg.

De werkwagen zoals deze nu op spoor 17 in remise Hillegersberg staat. De verlichting is hersteld en werkt weer.

De ene zijkant van de werkwagen, waar zich de trap naar het hefbordes bevindt.

De andere zijkant van de werkwagen. Hier is het schaarmechanisme te zien waarmee het hefplatform in verticale richting wordt verplaatst.

Het hefplatform wordt hydraulisch versteld. Hiertoe is er een dieselmotor ingebouwd die de olie rondpompt. Met het paneel op het hefbordes kunnen de motor en het bordes bediend worden.

Een overzicht vanaf het hefbordes met aan de rechterkant het bedieningspaneel.

Een foto van de B-zijde van de HH7001. De verlichting werkt weer naar behoren. Het toplicht, dat na een wijziging in de regelgeving niet meer gebruikt mocht worden en derhalve afgedekt was, is teruggezet.

Herenigd: metrorijtuig 5024 en hefplateauwagen 7001.

De 5024 is niet vergeten; de deurbedieningskastjes zijn voorzien van een nieuwe laklaag en de noodremmen zijn teruggehangen.

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |  gerelateerde link  |   ( 3 / 2467 )
B-bak van rijtuig 5024 aan binnenzijde bijna gereed
In de afgelopen weken is er flink wat werk verzet aan de binnenzijde van metrorijtuig 5024. In de B-bak zijn alle stoelframes teruggeplaatst, samen met steunstangen en verwarmingskoven. De zittingen en rugleuningen moeten nog vastgezet worden. Ook moeten de ronde beugels aan de steunstangen bij de dubbele deuren geplaatst worden. Daarna is de B-bak zo goed als klaar. Dit weekend zijn bij alle dubbele deuren de instapdorpels vastgezet. Een intensief karwei, want waar de dorpels geplaatst worden, moet plaatselijk de rib van de ribloper weggesneden worden.

De A-bak loopt zoals gewoonlijk iets achter. Hieronder wat foto's.

Wegsnijden van riblopber om instapdorpels te plaatsen.

Koven teruggeplaatst. Totaalplaatje samen met de zittingen.

Deze kast was geplaatst, maar bleek later toch nog enkele centimeters naar rechts te moeten, om het stoelframe goed te kunnen plaatsen.

De A-bak.

Terugplaatsen van de noodremmen.

Instapdorpels teruggeplaatst.

Overzicht van de B-bak, samen met geleding.

[ view entry ] ( 26 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2067 )
28 november 2009: eerste stoelframes en verwarmingskoven teruggeplaatst
Op vrijdag werden bij de centrale werkplaats Kleiweg de verwarmingskoven met bijbehorende hoekstukken opgehaald. Daarna werden ook de opgeknapte stoelzittingen opgehaald, zodat we zaterdag volop aan de slag konden.

Er werd een start gemaakt met het terugplaatsen van de zwarte verwarmingskoven. Deze klus ging behoorlijk voorspoedig, tot de accu's van de accuboormachines er mee ophielden. Twee koven in de B-bak zijn volledig geplaatst. Daarna zijn we begonnen met het terugplaatsen van stoelframes en de bijbehorende stangen, tot volle tevredenheid. De 5024 begint nu weer echt op een metro te lijken, getuige onderstaande plaatjes.

Verlengen van een stukje ribloper bij een dorpel.

Plaatsen van de eerste verwarmingskoof.

De opgeknapte zittingen.

Bevestingsdraad voor de stoelframes.

Invetten van de bevestigingspunten.

Schoonmaakbeurt cabinewand.

Het eerste frame is geplaatst.

De andere frames liggen al klaar.

Bevestiging van een stang.

Het eindresultaat. Nog niet helemaal af, maar het einde is in zicht.

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2785 )
Rotterdam Classics: Rotterdam Metropolis in Lantaren/Venster
Het Gemeentearchief Rotterdam en Lantaren/Venster presenteren in de reeks "Rotterdam Classics" op zondag 6 december de voorstelling "Rotterdam Metropolis". Met aandacht voor de bouw van de Rotterdamse metro en de verlengingen van het metronet in de jaren daarna.

Een film van regisseur Peter Alsemgeest, die in opdracht van Gemeentewerken Rotterdam jarenlang de bouw van de Rotterdamse metro volgde.

- Locatie: Lantaren/Venster, Gouvernestraat 133, Rotterdam
- Aanvang: zondag 6 december, 15.00 uur.
- Toegangsprijs: 7,00 / 5,00
- Meer informatie/reserveren: http://www.lantaren-venster.nl/36-1595- ... Metropolis

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2702 )