Open dag op 24 mei a.s.
Op zondag 24 mei organiseert de stichting Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers (RoMeO) een open dag in de remise Hillegersberg in Rotterdam. Er zijn historische Rotterdamse trams en bussen te bezichtigen, evenals een historisch metrorijtuig. Tussen 11.00 uur en 17.00 uur is de remise, gevestigd aan de Kootsekade 19, geopend voor publiek. Ook worden er korte rondritten georganiseerd met historisch trammaterieel, die langs het Openbaar Vervoer Museum in metrostation Oostplein voeren.

Werkmaterieel
De echte tramliefhebber kan zijn hart ophalen bij speciaal trammaterieel. Het thema van de open dag is “werkmaterieel”. Onder meer een historische bovenleidingwagen, de “peper- en zoutstellen” en een railslijpwagen geven acte de présence. Het materieel dat tentoongesteld wordt, staat uiteraard zodanig opgesteld dat er foto’s gemaakt kunnen worden. Informatie over het materieel dat tentoongesteld wordt is hier te vinden .

Bereikbaarheid
Remise Hillegersberg is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, u wordt geadviseerd hier ook gebruik van te maken. Vanuit het centrum van Rotterdam kunt u gebruik maken van tramlijn 4 richting Molenlaan (uitstappen halte Kootsekade) of tramlijn 8 richting Kleiweg (uitstappen station Rotterdam-Noord). De remise bevindt zich op loopafstand van deze haltes.

Stichting RoMeO
Stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers) werd in 1997 opgericht met als doel het beheer, restauratie en exploitatie van historisch materieel op het gebied van Rotterdams openbaar vervoer. De collectie bestaat uit ongeveer zestig historische trams, twintig historische bussen en een metrorijtuig van het eerste uur. Met vereende krachten zorgen meer dan honderd vrijwilligers voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van deze historische collectie. De trams en het metrorijtuig worden onderhouden in de voormalige RET-remise Hillegersberg in Rotterdam. Vanuit deze remise vertrekken ook de historische trams van de toeristische zomertramlijn 10 en de Diergaarde Tramlijn 11.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |  gerelateerde link  |   ( 3 / 2613 )
"Meivakantie"
Naast feesten en vakantie vieren moet er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Deze week zijn er weer heel wat wandplaten gezaagd en is project TL-buizen weer opgepakt.

De staat van de B-bak begin zaterdag 25 april.

Zaterdag 25 april werd begonnen met het plaatsen van de andere helft van het plafond in de B-bak.

Die gaatjes aan de bovenkant van die plaat horen toch helemaal niet?

De B-bak in de staat van vandaag

Ook het plaatwerk in de A-bak begint ook aardig te vorderen

Hard trekken aan beide uiteinden om uit te vouwen toch?

Uiteindelijk lagen er 16 TL-buizen in de zogenaamde verftram (1635). Deze zullen volgende week geplaatst worden als de laklaag bevalt

[ view entry ] ( 17 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2130 )
April 2009
Eind maart en begin april zijn we verder gegaan met het plaatsen van de wand- en plafondbeplating. Aangezien er niet veel nieuwe dingen zijn gebeurd is het een beetje stil geweest op het weblog. Twee foto's van de vorderingen:

Een overzicht van de B-bak. Een gedeelte van het plafond is geplaatst en alle wanden en raamlijsten zitten erin. Nu de aluminium strips nog en de wanden zijn af.

Zo moet het eruit gaan zien. De deurmechanismekoven zijn teruggeplaatst en de noodverlichting is in ere hersteld.

[ view entry ] ( 17 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2702 )
Zaterdag 21 maart 2009
Kozijnen, wandmateriaal en verlichting

We zijn verder gegaan met de reguliere werkzaamheden: het zoeken van de juiste raamlijsten en het plaatsen van het wandmateriaal. Tevens is de bovenleidingwagen gekomen om de tl-verlichting in de remise voor een gedeelte te vervangen.

Het zoeken van de juiste raamlijst bij het juiste venster ging weer door. Gelukkig hebben we de meeste raamlijsten min of meer een plaats kunnen geven.

Er is ook gewerkt aan de beplating bij de geleding.

Een overzicht van de voortgang bij de geleding.

Een overizcht van de B-bak.

Vanaf de bovenleidingwagen konden we mooi over alles heen kijken.

De bovenleidingwagen, die we gebruikt hebben bij het vervangen van de tl-verlichting. Natuurlijk was de spanning van de bovenleiding toen de werkzaamheden werden uitgevoerd.

[ view entry ] ( 17 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2749 )
Wanden en lijsten...
Zaterdag hebben we aardig wat vooruitgang geboekt met het plaatsen van de wandbeplating. Bijna de hele B-bak is nu voorzien van wandbeplating. Alleen de ontbrekende stukken in de buurt van de geleding staan nog op het programma. Tevens is een klein stukje plafondmateriaal geplaatst. Ondertussen zijn we gaan proberen om de raamlijsten terug te plaatsen, maar hierbij stuitten we op een nogal groot probleem. De nummering van de raamlijsten is niet duidelijk en elke raamlijst is anders. De volgende keer gaan we verder met het uitzoeken van de raamlijsten. Wat foto's om een indruk te geven van de verrichte werkzaamheden:

Terwijl we bezig waren met het plaatsen van de wandbeplating was er een vreemde lucht te ruiken. Na wat zoekwerk vonden we de boosdoener: een transformator voor een tl-buis. Deze transformator was bloedheet geworden en ging daardoor stinken. We hebben hem vervangen door een andere.

Nijverheid alom.

Een strip die de ruimte tussen twee ramen op moet vullen, wordt uitgezaagd.

En hier begint het geklooi met raamlijsten toe te slaan...

Een proefstuk plafondmateriaal wordt op maat gezaagd...

...en even later is het kleine stukje nieuw plafond een feit.

Een stuk wandbeplating staat te wachten om verder op maat gemaakt te worden.

Een overzicht van de B-bak. We zijn bijna klaar, maar we zijn er nog lang niet.

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2703 )
Zaterdag 7 maart 2009
Wanden
Vanmorgen zijn we verdergegaan met het op maat maken en plaatsen van de wanden. Tevens zijn er nieuwe onderdelen voor het pneumatische systeem van de deuren binnen. Hiermee zijn de luchtsystemen van de deuren in ere hersteld.

Er werd besloten om wat raamlijsten terug te plaatsen om te kijken hoe het resultaat zou zijn. Helaas was de nummering van de raamlijsten niet geheel duidelijk, waardoor het even puzzelen was voordat we wisten welke raamlijst waar moest.

Gekeken wordt of de voorgeboorde gaatjes overeenkomen met de gaten in het stalen frame.

Ondertussen wordt er een aantal gaten in een stuk wandmateriaal geboord. Door deze gaten komen de bouten waar de bankframes aan bevestigd zijn.

Even later wordt een nieuw stuk wandmateriaal afgetekend en vervolgens afgezaagd.

De nieuwe onderdelen voor het luchtsysteem van de deuren worden gemonteerd.

Een overzicht van vanmiddag. Op de achtergrond wordt een deel wandbeplating ingepast.

De nieuwe onderdelen voor het luchtsysteem van de deuren.

Niet passende beplating wordt bijgewerkt.

Het gedeelte wandbeplating dat onder de vensters zit wordt bijgewerkt opdat de raamframes geplaatst kunnen worden.

Een stuk wandbeplating wordt vastgezet met behulp van een aluminium strip.

Een overzichtsfoto. Stukje bij beetje krijgt het interieur zijn oorspronkelijke vorm terug.

Enkele raamlijsten zijn reeds teruggeplaatst maar nog niet geheel vastgezet. Sommige raamlijsten zijn niet naar tevredenheid gelakt en worden nog niet geplaatst.

De buitenkant van de 5024.

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2710 )
Verder met de wanden...
Vandaag zijn we verdergegaan met het plaatsen van de wandbeplating. Vooral de delen beplating rond een aantal ramen hebben we uitgezaagd en geplaatst. Tevens zijn we bezig geweest met het plaatsen van beplating rond de kopdeuren van de B-bak.

De oude beplating wordt ook vandaag weer als sjabloon gebruikt voor de nieuwe beplating. De beplating die op deze foto wordt omtrokken is terug te vinden onder en boven de ramen.

Een plaatsvervangend stuk wandbeplating naast zijn voorganger.

Ondertussen wordt een houten frame uitgezaagd dat het schild van het deurontluchtingsmechanisme van de kopdeur op zijn plaats moet houden.

Het houten frame is geplaatst en de wandbeplating is er overheen gekomen. Nu alleen nog het schild plaatsen.

Het schild van het deurontluchtingsmechanisme is gehavend door de tand des tijds en wordt vlakgeschuurd om vervolgens opnieuw gelakt te worden.

Een aluminium strip wordt vastgeschroefd. Deze strip houdt de verschillende delen wandbeplating op hun plaats.

De laatste oneffenheden op de aluminium strip worden weggepoetst. Dusdoende krijgt de strip zijn oorspronkelijke glans terug.

Eén aluminium strip is voorzien van een subtiele boodschap. Morgen (1 maart 2009) is het precies 32 jaar geleden dat er een koppeltje gevormd werd. Zou deze inscriptie langer standgehouden hebben dan de relatie?

De wandbeplating onder de ramen wordt geplaatst.

De vorderingen voor vandaag.

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2797 )
Wandbekleden
Vandaag is verder gegaan met het bekleden van de cabinewand. Hiertoe is de cabinedeur losgehaald en als sjabloon gebruikt. Tevens zijn de kleinere vlakken op de cabinewand en de vlakken naast de enkele deuren op maat gemaakt en (gedeeltelijk) geplaatst.

De vloer wordt voorzien van stucloper, zodat deze zo min mogelijk schade oploopt tijdens de werkzaamheden aan de wanden.

Tegelijkertijd worden de contouren van de cabinedeur overgenomen op het wandmateriaal.

"Hij doet het!"

Oeps, het voorbeeldstuk is gespiegeld overgetrokken op het wandmateriaal...

De oneffenheden worden weggeschuurd...

...en het plankje wordt voorzien van lijm, opdat het wandmateriaal goed zal hechten.

Ondertussen worden de nodige gaten in het wandmateriaal van de cabinedeur geboord.

Het wandmateriaal is uitgefreest zodat het cabinedeurslot erin geplaatst kan worden.

De reeds geplaatste panelen worden gereinigd.

Om een goede hechting van het wandmateriaal aan de cabinedeur te garanderen, moet de beplating worden aangedrukt. Bij gebrek aan beter, zullen we maar zeggen...

Het zijpaneel wordt afgetekend en uitgezaagd. Ook aan de plaats van het deuropenen-/-sluitenkastje is gedacht.

De aluminium strips, die voor een goede afwerking zorgen, worden geplaatst.

Om het wandmateriaal op de cabinedeur te drukken en zo de lijm goed te laten hechten, wordt er een ongebruikte stroomafnemerbalk gebruikt. Dit onderdeel heeft een behoorlijke massa, aangezien het uit hardhout is gemaakt.

De cabinedeur is zo goed als af en wordt teruggehangen.

De cabinedeur wordt afgesteld.

Tot slot een overzicht van de beklede cabinewand.

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2790 )