Vorderingen aan automatische koppelingen en dieselmotor 
Zaterdag 21 mei is de werkgroep Metro verdergegaan met het opknappen van de automatische koppelingen. Er was wat verfwerk van de vorige week blijven liggen, dus dat is alsnog gedaan.


De onderkant van de koppelingsdeksel had alleen een grondlaag en is nu voorzien van een laklaag.


Aan de A-zijde wordt de koppeling met behulp van een komborstel ontdaan van vuiligheid, roest en oude verflagen.


De koppeling is ontdaan van zijn luchtslangen en schokdemper.


De onderdelen van de elektrische koppeling aan de B-zijde zijn eveneens geverfd. Deze zullen vermoedelijk volgende keer teruggeplaatst worden.


Naast de werkzaamheden aan de koppeling is er ook aandacht besteed aan de dieselmotor. Na hulp van een werkgroeplid Allan/Schindler hebben we de dieselmotor weer werkend gekregen. Deze kan binnenkort teruggeplaatst worden, waarna de heftafel weer bediend kan worden.


De verfwerkzaamheden aan de koppeling van de B-zijde zijn zo goed als afgerond. Alleen de E-dozen van de elektrische koppeling moeten nog voorzien worden van een verflaag.


De dieselmotor werkt weer en draait als vanouds.


Via deze link kan het filmpje van de dieselmotor bekeken worden: filmpje dieselmotor HH7001.

[ view entry ] ( 27 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3708 )
Werkzaamheden in de afgelopen tijd 
In de afgelopen twee weken hebben de werkzaamheden aan hefplateauwagen HH7001 niet stilgelegen. Er is vooruitgang geboekt met het reviseren van de koppelingen. Daarnaast is er geprobeerd een elektromotor werkend te krijgen om het hefplateau elektrisch op en neer te bewegen.


Om te beginnen is wederom geprobeerd de dieselmotor werkend te krijgen. Helaas is dit tot op heden niet gelukt.


Aan de andere kant van de HH7001 werd er verdergewerkt met het reviseren van de automatische koppeling. Alle onderdelen werden geschuurd om van een nieuwe laklaag voorzien te kunnen worden.


Ook aan de A-zijde is begonnen met het reviseren van de automatische koppeling. Hier is een aantal onderdelen gedemonteerd.


Aan het einde van de dag waren de onderdelen van de andere koppeling in de lak gezet.


Als tijdelijke vervanger voor de defecte dieselmotor is geprobeerd een elektromotor in werkzame staat te brengen. Hiermee kan het hefplateau weer een stukje omhoog, wat het werken aan het schaarmechanisme vergemakkelijkt.


Na de schilderwerkzaamheden aan de afzonderlijke onderdelen van de automatische koppeling, kreeg de eigenlijke koppeling een nieuwe verflaag. Ter voorbereiding hierop werd de koppeling licht geschuurd.


Nadat de koppeling geschuurd was, werd er een nieuwe laag verf aangebracht.


De werkgroep is in het bezit gekomen van een aantal oude dia's en een projector. Op deze dia is hefplateauwagen HH7001 te zien na aflevering.


...en hierbij de afbeelding op de dia, waarop de HH7001 te zien is op spoor 323 van remise 's-Gravenweg.

[ view entry ] ( 24 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3691 )
Zaterdag 16 april 
Afgelopen zaterdag is er weer hard gewerkt aan werkwagen HH7001.





De motor die in stukken uit de motorkast was gehaald zit weer in elkaar. De motor was er vier weken geleden uit gehaald omdat hij vast liep in z'n slag en niet meer was te starten. De motor heeft afgelopen zaterdag nog één keer gelopen en daarna was het helaas weer uit met de pret. Er zal naar moeten gekeken worden of het reviseren of vervangen wordt.



Om de trap op te kunnen knappen is deze met de heftruck verwijderd.



De echte vorderingen zitten in het subproject van Tristan. Hij is bezig met de revisie van de koppeling aan de A-zijde.





Inmiddels zijn er genoeg onderdelen opgesnord om de koppeling aan de A-zijde weer volledig compleet te maken. De koppeldozen welke vermoedelijk deels beschadigd zijn bij de ontsporing van de 5262 op RandstadRail zullen hier een tweede leven krijgen.



Voor nu weer sluitseinen...

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3657 )
Voortzetting van de werkzaamheden 
De werkzaamheden aan metrorijtuig 5024 en ander aanverwant metromaterieel, zoals de HH7001, hebben de laatste maanden stilgelegen. Begin maart zijn de werkzaamheden weer opgestart en is er verder gegaan met het opknappen van hefplateauwagen HH7001. Momenteel zijn de dieselmotor en de Scharfenbergkoppeling in onderhoud. Deze onderdelen worden gereviseerd.


De dieselmotor moet nodig gereviseerd worden. Hiertoe wordt deze uitgebouwd. De kast waarin de dieselmotor en hydraulische pomp zich bevinden is ook toe aan een schoonmaakbeurt.


Om de dieselmotor te kunnen verwijderen, wordt het hydraulisch systeem losgekoppeld. De dieselmotor drijft een oliepomp aan, waarmee het hefplateau omhoog bewogen kan worden.


Naast het werk aan de dieselmotor is een begin gemaakt met het reviseren van de Scharfenbergkoppelingen. Hier de koppeling aan de B-zijde voor aanvang van de werkzaamheden.


Het mechaniek voor de elektrische koppeling is tijdelijk weggenomen en de koppeling is ontdaan van roest en vuil.


De koppeling is in de primer gezet. Hierna zal er een laklaag worden aangebracht. Vervolgens worden de elektrische koppelingen teruggeplaatst, evenals de pneumatische koppelingen en de schokdemper.

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3787 )
September 2010 
Ook al is het weblog een tijdje niet geüpdatet, het werk aan hefplateauwagen HH7001 heeft niet stilgelegen. We zijn een aardig stuk opgeschoten met het herstellen van de tafel. Zo hebben we roestige ondersteuningen verwijderd, zodat deze niet verder kunnen roesten. Later zullen hiervoor nieuwe profielen in de plaats komen. Daarnaast is het raamwerk van de tafel gereinigd, geschuurd en vetvrij gemaakt.


Het raamwerk van de heftafel wordt grondig geschuurd.


Bij de voorbereidende werkzaamheden, zoals komborstelen en schuren, komt heel wat stof vrij.


Volgens een zekere taakverdeling worden de tafel en de schaar gereedgemaakt voor een verflaag.


Er wordt zo nu en dan ook eventjes uitgerust van het vermoeiende werk.


Als alles aan het raamwerk geschuurd is, kan dit vetvrij worden gemaakt met behulp van ontvetter.


Het schilderen is begonnen. De grondlaag wordt aangebracht.


Aan het einde van afgelopen zaterdag zag de heftafel er zo uit.


[ view entry ] ( 19 views )   |  permalink  |   ( 2.9 / 602 )
Zaterdag 28 augustus 
Vandaag, evenals twee weken geleden, zijn we verder gegaan met het schilderklaar maken van de HH7001. Twee weken geleden hebben we de roosters van het bordes verwijderd en zijn we verder gegaan met het behandelen van de ondergrond. Op sommige plekken is de constructie ernstig verzwakt door de weersinvloeden. Deze plekken worden kaalgemaakt en waar nodig worden nieuwe lasverbindingen aangebracht.


De looproosters op het plateau zijn verwijderd; het onderliggende frame is daardoor beter te bereiken.


Allerlei roestplekken en kitranden worden afgestoken en verwijderd.


Naast het schilderklaar maken van de HH7001 is er ook gewerkt aan de bediening ervan; er wordt een nieuw bedienpaneel vervaardigd. Dit paneel zal in de motorkast komen te hangen, zodat het hefplateau ook vanaf de bodem te bedienen is.


Een oud dashboardpaneel van een MG2-rijtuig wordt verzaagd om een nieuw bedienpaneel voor de HH7001 van te maken.



Er worden knopjes en lampjes in het paneel gemonteerd en de bedrading wordt aangesloten.


Na alles aangesloten te hebben is het paneel ingebouwd in een apparaatkastje.


Aan het einde van de dag zijn we een aardig eind gekomen met het voorbereiden van het plateau van de HH7001.


Van een trouwe hobbyist hebben we nog twee aanwinsten mogen ontvangen: een S-bord en een halteringsbord van de vorige generatie.


De nieuwe aanwinsten staan naast de andere paraphernalia, zoals een kaartverkoopautomaat, een stuk spoor, een oude SOS-zuil etc.


[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3379 )
Zaterdag 7 augustus 
De afgelopen maanden is het weblog niet geüpdatet. Dit had te maken met de geringe hoeveelheid werkzaamheden die aan de 5024 of andere projecten werd uitgevoerd.

Afgelopen zaterdag zijn we verder gegaan met hefplateauwagen HH7001. In de weken hiervoor zijn de baliehekken geschuurd en in de primer gezet.


Het baliehek staat in de witte grondverf. Hierna zal het zijn oorspronkelijke rode kleur terugkrijgen.


Het bedieningspaneel is verwijderd. Het kastje is van het hek gehaald, omdat dit kastje aanvankelijk een andere plek had.


Enkele looproosters zijn verwijderd, om zo beter bij het geraamte van de tafel te komen. Deze tafel wordt geschuurd om vervolgens eveneens een laag primer en verf te krijgen.


Slechte, verroeste plekken worden kaalgemaakt met behulp van een komborstel.


De stickers die het maximale hefvermogen aangeven zullen moeten wijken voor de nieuwe laag verf.




Aan weerszijden van de tafel worden de stickers verwijderd...


...en kan het schuren doorgaan.




[ view entry ] ( 22 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2962 )
Open dag en zaterdag 29 mei 
Op zondag 23 mei heeft de jaarlijkse open dag van de Stichting RoMeO plaatsgevonden. Naast de grote hoeveelheid trams, bussen en modelspoor die tentoongesteld werden, waren ook de projecten van de werkgroep Metro te bewonderen.




Metrorijtuig 5024, dat voorzien is van een geheel gerenoveerd interieur, trok veel bekijks.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar was ook de kop van ex-metrorijtuig 5201 aanwezig. In deze kop was een modeltrambaan opgezet.


Vloeken in de kerk?!

Gisteren hebben we de draad weer opgepakt en zijn we verder gegaan met de normale werkzaamheden. Op de open dag was er een geďnteresseerde die zei te beschikken over een oude TreinBestemmingsAanwijzer (TBA) van station Marconiplein, spoor 3. Hij wilde deze graag doneren aan de werkgroep metro, omdat het vrij kolossale apparaat behoorlijk wat ruimte innneemt in huis.

Vrijdag hebben we de TBA opgehaald en naar de remise gebracht. Met behoorlijk wat sjouwen lukte het ons het apparaat, zonder het te beschadigen, te vervoeren.


De TBA is op een steekwagentje naar de auto vervoerd.

Zoals eerder ook al vermeld, is deze TBA afkomstig van Marconiplein spoor 3. De analoge TBA's moesten tijdens de stationsrenovatie wijken voor digitale exemplaren. De TBA werkt volgens het principe van een splitflapdisplay, net zoals dat bij de Nederlandse Spoorwegen gebruikelijk was. Via een telefoonlijn vanaf de Verkeersleidingsprocessor (ter plaatse van de Centrale Verkeersleiding) werden de TBA's aangestuurd.


Dit systeem, dat verscholen zit achter het bordje met daarop het perronnummer, stuurt de splitflapcassettes aan.


De splitflapcassettes zijn teruggeplaatst en het perronnummer is ook weer te zien. Dit nummer is in de oude huisstijl afgebeeld. Tijdens de vernieuwing van de huisstijl is er een sticker overheen geplakt met een 'modernere' uitvoering van het cijfer 3.

Op de tweede regel vallen de letters ABCD op. Dit is geen voorloper van de lijnletters. In de tijd dat de TBA's in bedrijf waren werd er nog gesproken over de Noord-Zuidlijn en de Oost-Westlijn (en korte tijd over respectievelijk de Erasmuslijn en de Calandlijn). De letters ABCD correspondeerden met sectoren op het perron. Aan de letters kon de reiziger zien uit hoeveel rijtuigen de eerstvolgende metro bestond (vier letters = vier rijtuigen) en bij welke sectoren op het perron er gehalteerd zou worden. Een metrostation was gewoonlijk onderverdeeld in vier sectoren, die aangegeven werden met blauwe bordjes met een witte letter erop.


Station Marconiplein in de beginjaren van de Oost-Westlijn. Uiterst links is het huidige spoor 3 te zien. Bij de verlenging van de lijn naar Schiedam Centrum en verder zijn de sporen 1 en 3 met elkaar verwisseld; daarvoor was het middelste spoor op station Marconiplein spoor 3. Rechts naast de TBA, evenals links op de foto, zijn de sectorbordjes te zien. De tweewagentrein SG2 die rechts op de foto te zien is, halteert in de sectoren A en B.


Nadat het splitflapsysteem werkend was gekregen zijn we gaan kijken naar de verlichting in de kast. Deze bleek ook op afstand aan- en uitgeschakeld te kunnen worden en dus was het noodzakelijk een overbrugging aan te brengen opdat de verlichting ook werkte.


Nadat de verlichting ook werkend was gekregen hebben we de kast afgesloten. Op deze foto is het spoornummer 3 in de nieuwere huisstijl te zien.

De bij de TBA behorende klok werkt pulsgestuurd en loopt derhalve nog niet. Om de klok te kunnen laten werken moet deze aangesloten zijn op de moederklok. We beschikken helaas niet over de verbinding die hiervoor nodig is. Ook om het splitflapdisplay op een juiste manier aan te sturen is een verbinding met de Verkeersleidingsprocessor vereist. Omdat wij niet over een dergelijke verbinding beschikken kunnen we het systeem alleen met de hand gehele cycli laten draaien. Om een tussenliggende bestemming voorgedraaid te krijgen dient het systeem tussentijds uitgeschakeld te worden.

Klik op de volgende link voor het bijbehorende filmpje:

Filmpje van de werkende TBA

Gecombineerde wagendiensten kwamen ook voor. Deze werden op metrostation Alexander gesplitst, waarna het ene gedeelte naar Ommoord ging en het andere naar Zevenkamp. De perronsectoren waren ook in dit geval gerelateerd aan de bestemmingen van de betreffende rijtuigen.

[ view entry ] ( 24 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2752 )

<Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende> Laatste>>