Man in de metro...
Op Youtube staat de clip al, en misschien is 'tie binnenkort wel op tv. In april kregen we het verzoek tot het maken van een videoclip in metro 5024. Nadat de crew een bezoekje gebracht had, was deze verkocht. Er werd een datum afgesproken en het werd uiteindelijk de nacht van 5 op 6 mei. De verlichting van de remise werd uitgeschakeld, om te simuleren alsof de metro in een tunnel stond. Overdag had het niet gekund, dan was de tunnel zo licht geweest... Door wat lichteffecten leek het net alsof de trein (voor de grap maar even Centraal en wagendienst 21 gefilmd) door een tunnel raasde. We vinden het resultaat wel grappig, maar het is juist leuk dat "onze" metro na al die jaren toch nog even een knipoog geeft. De clip is hieronder te zien.

[ view entry ] ( 128 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3003 )
VloerČ
Vandaag is er door de drie ijverige leden van de werkgroep metro weer hard gewerkt aan de vloer van de 5024. De gehele vloer van de A-bak moet ontdaan worden van het zeil, eventueel voorzien worden van nieuw multiplex op de bodem en gereed worden gemaakt voor het aanbrengen van een nieuwe laag zeil (rubber). Het zeil wordt eerst verwarmd met een soort verfbrander en in stukjes gesneden, waarna het met behulp van een bijtel van de houten ondergrond wordt gehaald. Dit verwarmen is raadzaam omdat de kans anders veel groter is dat we de lagen van het multiplex meetrekken. In de remise is het over het algemeen in de zomermaanden al aan de warme kant, maar als je dan nog boven een verfbrander zit die lucht blaast van vierhonderd graden Celcius, dan houd je het niet heel lang uit. Het verwijderen van de laag zeil vordert dus stukje bij beetje. Maar: het doel heiligt de middelen. Verder halen we, zoals gezegd, de houten ondervloer op sommige plaatsen weg. Dit gebeurt omdat de vloer dusdanig verrot is of omdat er bouten zijn afgezaagd/afgebroken die verwijderd moeten worden.
Handen en voeten werden geroerd om het zeil los te krijgen van de vloer.

Het verwijderen van het vloerzeil is een tijdrovende bezigheid.

Op de plaats waar vroeger extra beugels zaten, wordt een stuk zeil weggehaald om de afgebroken/afgezaagde bouten te kunnen verwijderen.

[ view entry ] ( 160 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2329 )
Stoffig
De arbeidsomstandigheden waren gisteren weer niet best. Het schuren van de vloer heeft er weer voor gezorgt dat de hele b-bak onder het stof zit, maar dat geeft dan wel weer als resultaat dat de vloer in de b-bak volledig geschuurd is (voor zover er nog een vloer in zit). Ook zijn de piep & purschuim werkzaamheden afgerond en wachten we op hout om de vloer weer te dichten.

ook in de a-bak gaan de werkzaamheden verder, er is begonnen met het verwijderen van het zeil, wat een enorm klere werk is.

ook zijn er een zestal tl-buishouders uit de a-bak verwijderd, welke helemaal uit elkaar gaan om opnieuw geschilderd te worden. Ook het schuren van de houten latten was geen schone klus.

[ view entry ] ( 133 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2362 )
Vloer nadert voltooiing
Nog even en de vloer in de B-bak is klaar. Thijs laste gisteren de laatste randjes dicht en laste tevens nog wat plaatjes op enkele gaten die in de vloer gekomen door roestvorming. Een precisiewerkje, want ook met een hoop laservaring is deze vloer een lastige klus. Niet op elke plek is het ijzer even dik en stevig. Nadat er gelast werd is de vloer op de gelaste delen in de menie gezet. Volgende week zullen de laatste kleine gaatjes opgevuld worden met 2-componentenplamuur, waarna met purschuim en piepschuim de ondergrond van de vloer gemaakt wordt. Daarna komt de houten vloer terug, die aan de onderzijde voorzien is van een laag steenwol. Ook zal dan het andere deel van de vloer die nog open ligt, voorzien worden van beplating. Kortom: werk aan de winkel.

De randjes werden dichtgelast, kleine openingen worden later nog opgevuld met 2-componentenplamuur.

Gisteren werd ook verder gewerkt aan de revisie van de twee apparaatkasten die op de vloer staan. Daarin zit de apparatuur voor de thermostaat en de apparatuur die aangesloten is op het luchtsysteem. Een deel van het hout is compleet verrot gegaan, maar waar mogelijk wordt het hout gerepareerd en opnieuw gebruikt. Inmiddels staan de eerste onderdelen alweer in de tweede laag plamuur of in een eerste laklaag.

[ view entry ] ( 124 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3138 )
Wie wat bewaart, die heeft wat...
En ook deze keer is dat gezegde weer waar. Wat bewaar je: een oud metrostel. En wat heb je? Twee toegangskaartjes voor het Kriteriontheater voor f 2,50 per stuk. Het Kriteriontheater, dat vroeger gevestigd was aan de Wolphaertsbocht op Zuid, bestaat al lang niet meer. Dubbel zo leuk om zo'n bijzonder aandenken terug te vinden. De twee toegangsbewijzen (nummer 031188 en 031190) moeten ongeveer meer dan 35 jaar meegereisd hebben in ons oude metrostel. We ontdekten ze dan ook onder een centimeters dikke laag tunnelstof in een van de verwarmingskoven... Ach, we zijn weer een stukje geschiedenis rijker, en de binnenzijde van de verwarmingskoof is ook weer schoon.

Eerder vonden we trouwens een richtingfilm uit de begintijd van de metro, zo'n linnen, verscholen achter een plafondplaat. Jaja, archeologische vondsten worden niet alleen onder de grond gedaan, ook boven de grond in "de ondergrondse"...

De twee plaatsbewijzen, niet helemaal intact, maar een leuke herinnering aan het verleden.

[ view entry ] ( 143 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2986 )
Grote koven dag
Vandaag minder warm dan vorige week, dus er kon weer harder gewerkt worden. Het was weer tijd om de - een precies een week geleden ingezette - strijd tegen de muurvast zittende ventilatie koven voort te zetten. Uiteindelijk hebben we nog steeds niet gewonnen, want er zit nog een hoekstuk vast.

Naast de koven zijn ook de apparaat kasten van onder de bankjes gesloopt, deze zijn gebouwd uit multiplex en deels verrot, deze zullen binnenkort worden hersteld. De door onze collega-werkgroep-metro-er Jeffrey zo mooi gereviseerde ventilator regelaar ligt er een beetje hulpeloos bij zo zonder kast.

Gerd heeft vandaag weer wat gaten in de vloer dichtgelast, ook heeft de Sint weer wat onderdelen meegebracht.

[ view entry ] ( 127 views )   |  permalink  |   ( 3 / 3007 )
De purschuimmethode
Laatst zijn de werkzaamheden aan de vloer in de B-bak weer iets verder gevorderd. Voor de kurk met teer substantie die eerst tussen de golfplaat zat is een mooi alternatief verzonnen, namelijk piepschuimblokken in purschuim. Het zit nog vast ook!

Daarnaast is begonnen met het glad maken van de vloer met een soort houtplamuur.

Het interieur van de A-bak is niet meer zoals het geweest is, op de wand en plafond platen na ligt alles eruit. Alle banken en koven zullen binnenkort worden gereviseerd door de centrale werkplaats van de RET aan de Kleiweg.

[ view entry ] ( 124 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2957 )
Weer een stroomafnemer...
Gisteren weer een enerverend dagje werken aan het historische metrorijtuig. Voordat we om half tien in de remise aankwamen, hebben we Gerd en zijn lastrafo'tje opgehaald in Poortugaal. Na een bak koffie startte Gerd met het voorbereiden van het laswerk. Het ging om het "gat" in de A-bak van de body, aan een van de twee zijden. Het lastrafo'tje vroeg helaas wat teveel vermogen voor een 220V-stopcontact, dus het bleef deze keer bij het hechten van het plaatje. Toch zag het er niet verkeerd uit.

In de middag zijn we twee gelakte stroomafnemers op gaan halen bij Tristan. Omstreeks half vier is de tweede stroomafnemer teruggeplaatst: nog twee te gaan. Het resultaat is weer verbluffend (zie onderstaande foto). Volgende week plaatsen we nummer 3. Kortom: genoeg werk te doen.

Ook zijn er nog wat werkzaamheden verricht aan ons "koppelkarretje". Roland heeft een luchtleiding gelegd, door de bedienkast. Middels een knop kan een uit de metrovoorraad opgeduikelde tyfoon bediend worden. Machtig geluid. Nog even en we hebben een volwaardig railvoertuig ;-).

Stroomafnemer 2, B-bak.

[ view entry ] ( 125 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2950 )