Zaterdag 27 juni
Ondanks het vrij benauwde klimaat dat in de remise heerste hebben we aardig wat voor elkaar kunnen krijgen. Niet alleen hebben we aan het plafond gewerkt, maar ook hebben we wat rubberen strips teruggeplaatst en is een aantal tl-buishouders behandeld en gelakt.

Inmiddels is dit min of meer een routineklus geworden: het voorbehandelen van de tl-buishouders. Nog een paar en dan is dat onderdeel ook afgerond. Ruim driekwart zit weer in het rijtuig.

Na de onderdelen te hebben gevonden wordt de koof die bij de geleding zit teruggeplaatst.

Ook is er gewerkt aan het bekleden van het middelste gedeelte van het plafond. De beplating is op maat gezaagd en teruggeplaatst. Op deze foto is een stripje te zien dat wordt vastgezet.

In datzelfde middelste gedeelte zitten ook de luidsprekers. Het onderdeel waar de beschermkapjes op bevestigd zijn, wordt geschuurd.

Deze tl-buishouder was nogal vies. Het verdiende dan ook de voorkeur de houder kaal te krabben om zeker te weten dat de verf goed zou gaan hechten.

De plafondplaat wordt met de vijl bijgewerkt.

Tegelijkertijd wordt elders één van de laatste plafondplaten op maat gezaagd.

Met de nodige moeite wordt geprobeerd de beplating op de goede plek te krijgen.

Eén van de steunstanghouders is reeds teruggeplaatst.

Aan het einde van de dag is gewerkt aan de afwerking van de B-bak. Hier is te zien dat de strips bij de deurposten teruggeplaatst worden. Deze strips zijn voorzien van gloednieuw rubber.

De noodverlichting is ook zo goed als af, niet alleen is deze verlichting handig bij noodgevallen, maar ook heeft het een sfeervolle functie.

Een overzicht van de A-bak. We zijn alweer een aardig stuk opgeschoten.

[ view entry ] ( 25 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2896 )
Zaterdag 20 juni
Plafond

Vandaag zijn we vrijwel de hele dag bezig geweest met het plafond. Oude beplating is verwijderd, nieuwe beplating is op maat gezaagd en gedeeltelijk teruggeplaatst. Daarnaast is er nog gewerkt aan de tl-buishouders.

Een van de tl-buishouders die vandaag een nieuwe laag lak heeft gekregen.

Een stuk plafondbeplating wordt op maat gezaagd om vervolgens in het rijtuig geplaatst te worden.

Met man en macht wordt geprobeerd de plafondplaat in het rijtuig te krijgen. Dat is nog niet eenvoudig, omdat de plaat groot en flexibel is en we boven onze macht moeten werken. Met veel getob krijgen we de beplating uiteindelijk op z'n plaats.

Een overzichtsfoto van de A-bak. Links is een gedeelte van de oude plafondbeplating verwijderd en rechts is nieuwe beplating teruggeplaatst.

De handgrepen bij de geleding zijn ook teruggeplaatst.

[ view entry ] ( 28 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2866 )
Zaterdag 13 juni 2009
Verlichting
Vandaag is er onder andere gewerkt aan het renoveren van de tl-buishouders. De B-bak is inmiddels volledig voorzien van gerenoveerde exemplaren en nu werken we aan een aantal tl-buishouders uit de A-bak. Deze worden geschuurd, vlakgetrokken met plamuur, in de primer gezet en afgelakt. Daarna wordt het geheel teruggehangen en aangesloten.

Een tl-buishouder wordt geschuurd.

Een onlangs gelakte tl-buishouder.

Verder zijn we vandaag verdergegaan met het terugplaatsen van aluminium sierstrips en koven bij het plafond. Sommige strips, met name de strips die tegen het wandmateriaal aan zitten, worden voorzien van een rubber randje. Dit om het geheel zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Een randje van rubber wordt aangebracht op een deurmechanismekoof.

De koof wordt op zijn plek gehangen.

Stukje bij beetje krijgt de 5024 zijn oorspronkelijke stijl terug. Een overzichtsfoto van de B-bak.

[ view entry ] ( 23 views )   |  permalink  |   ( 2.9 / 2802 )
Plafond in de B-bak nu echt bijna af
Het plafond in de B-bak is zo goed als klaar. Wat resteerde was het middelste gedeelte, met daarin de speakers en de roosters voor de luchttoevoer. De roosters worden t.z.t. nog vervangen door sleuven met sierstrips, vooralsnog laten we het even zoals het nu is. Volgende week gaan we beginnen met het terugplaatsen van de steunstanghouders.

In de A-bak liggen inmiddels alweer 3 nieuwe plafondplaten op hun plek, nog 7 te gaan. De TL-buizen zullenm weer worden gereviseerd, waarna ze teruggeplaatst worden.

De accu's van de metro zijn vervangen door nieuwere exemplaren. Het was even passen en meten, maar de nieuwe accu's passen perfect in de oude accubak. Nu nog aansluiten en opladen maar.

Links de nieuwe rode accu's, rechts het oude spul.

[ view entry ] ( 30 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2873 )
Open dag op 24 mei a.s.
Op zondag 24 mei organiseert de stichting Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers (RoMeO) een open dag in de remise Hillegersberg in Rotterdam. Er zijn historische Rotterdamse trams en bussen te bezichtigen, evenals een historisch metrorijtuig. Tussen 11.00 uur en 17.00 uur is de remise, gevestigd aan de Kootsekade 19, geopend voor publiek. Ook worden er korte rondritten georganiseerd met historisch trammaterieel, die langs het Openbaar Vervoer Museum in metrostation Oostplein voeren.

Werkmaterieel
De echte tramliefhebber kan zijn hart ophalen bij speciaal trammaterieel. Het thema van de open dag is “werkmaterieel”. Onder meer een historische bovenleidingwagen, de “peper- en zoutstellen” en een railslijpwagen geven acte de présence. Het materieel dat tentoongesteld wordt, staat uiteraard zodanig opgesteld dat er foto’s gemaakt kunnen worden. Informatie over het materieel dat tentoongesteld wordt is hier te vinden .

Bereikbaarheid
Remise Hillegersberg is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, u wordt geadviseerd hier ook gebruik van te maken. Vanuit het centrum van Rotterdam kunt u gebruik maken van tramlijn 4 richting Molenlaan (uitstappen halte Kootsekade) of tramlijn 8 richting Kleiweg (uitstappen station Rotterdam-Noord). De remise bevindt zich op loopafstand van deze haltes.

Stichting RoMeO
Stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers) werd in 1997 opgericht met als doel het beheer, restauratie en exploitatie van historisch materieel op het gebied van Rotterdams openbaar vervoer. De collectie bestaat uit ongeveer zestig historische trams, twintig historische bussen en een metrorijtuig van het eerste uur. Met vereende krachten zorgen meer dan honderd vrijwilligers voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van deze historische collectie. De trams en het metrorijtuig worden onderhouden in de voormalige RET-remise Hillegersberg in Rotterdam. Vanuit deze remise vertrekken ook de historische trams van de toeristische zomertramlijn 10 en de Diergaarde Tramlijn 11.

[ view entry ] ( 22 views )   |  permalink  |  gerelateerde link  |   ( 3 / 2849 )
"Meivakantie"
Naast feesten en vakantie vieren moet er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Deze week zijn er weer heel wat wandplaten gezaagd en is project TL-buizen weer opgepakt.

De staat van de B-bak begin zaterdag 25 april.

Zaterdag 25 april werd begonnen met het plaatsen van de andere helft van het plafond in de B-bak.

Die gaatjes aan de bovenkant van die plaat horen toch helemaal niet?

De B-bak in de staat van vandaag

Ook het plaatwerk in de A-bak begint ook aardig te vorderen

Hard trekken aan beide uiteinden om uit te vouwen toch?

Uiteindelijk lagen er 16 TL-buizen in de zogenaamde verftram (1635). Deze zullen volgende week geplaatst worden als de laklaag bevalt

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2335 )
April 2009
Eind maart en begin april zijn we verder gegaan met het plaatsen van de wand- en plafondbeplating. Aangezien er niet veel nieuwe dingen zijn gebeurd is het een beetje stil geweest op het weblog. Twee foto's van de vorderingen:

Een overzicht van de B-bak. Een gedeelte van het plafond is geplaatst en alle wanden en raamlijsten zitten erin. Nu de aluminium strips nog en de wanden zijn af.

Zo moet het eruit gaan zien. De deurmechanismekoven zijn teruggeplaatst en de noodverlichting is in ere hersteld.

[ view entry ] ( 22 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2893 )
Zaterdag 21 maart 2009
Kozijnen, wandmateriaal en verlichting

We zijn verder gegaan met de reguliere werkzaamheden: het zoeken van de juiste raamlijsten en het plaatsen van het wandmateriaal. Tevens is de bovenleidingwagen gekomen om de tl-verlichting in de remise voor een gedeelte te vervangen.

Het zoeken van de juiste raamlijst bij het juiste venster ging weer door. Gelukkig hebben we de meeste raamlijsten min of meer een plaats kunnen geven.

Er is ook gewerkt aan de beplating bij de geleding.

Een overzicht van de voortgang bij de geleding.

Een overizcht van de B-bak.

Vanaf de bovenleidingwagen konden we mooi over alles heen kijken.

De bovenleidingwagen, die we gebruikt hebben bij het vervangen van de tl-verlichting. Natuurlijk was de spanning van de bovenleiding toen de werkzaamheden werden uitgevoerd.

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2946 )