Zaterdag 20 juni
Plafond

Vandaag zijn we vrijwel de hele dag bezig geweest met het plafond. Oude beplating is verwijderd, nieuwe beplating is op maat gezaagd en gedeeltelijk teruggeplaatst. Daarnaast is er nog gewerkt aan de tl-buishouders.

Een van de tl-buishouders die vandaag een nieuwe laag lak heeft gekregen.

Een stuk plafondbeplating wordt op maat gezaagd om vervolgens in het rijtuig geplaatst te worden.

Met man en macht wordt geprobeerd de plafondplaat in het rijtuig te krijgen. Dat is nog niet eenvoudig, omdat de plaat groot en flexibel is en we boven onze macht moeten werken. Met veel getob krijgen we de beplating uiteindelijk op z'n plaats.

Een overzichtsfoto van de A-bak. Links is een gedeelte van de oude plafondbeplating verwijderd en rechts is nieuwe beplating teruggeplaatst.

De handgrepen bij de geleding zijn ook teruggeplaatst.

[ view entry ] ( 23 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2731 )
Zaterdag 13 juni 2009
Verlichting
Vandaag is er onder andere gewerkt aan het renoveren van de tl-buishouders. De B-bak is inmiddels volledig voorzien van gerenoveerde exemplaren en nu werken we aan een aantal tl-buishouders uit de A-bak. Deze worden geschuurd, vlakgetrokken met plamuur, in de primer gezet en afgelakt. Daarna wordt het geheel teruggehangen en aangesloten.

Een tl-buishouder wordt geschuurd.

Een onlangs gelakte tl-buishouder.

Verder zijn we vandaag verdergegaan met het terugplaatsen van aluminium sierstrips en koven bij het plafond. Sommige strips, met name de strips die tegen het wandmateriaal aan zitten, worden voorzien van een rubber randje. Dit om het geheel zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Een randje van rubber wordt aangebracht op een deurmechanismekoof.

De koof wordt op zijn plek gehangen.

Stukje bij beetje krijgt de 5024 zijn oorspronkelijke stijl terug. Een overzichtsfoto van de B-bak.

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2685 )
Plafond in de B-bak nu echt bijna af
Het plafond in de B-bak is zo goed als klaar. Wat resteerde was het middelste gedeelte, met daarin de speakers en de roosters voor de luchttoevoer. De roosters worden t.z.t. nog vervangen door sleuven met sierstrips, vooralsnog laten we het even zoals het nu is. Volgende week gaan we beginnen met het terugplaatsen van de steunstanghouders.

In de A-bak liggen inmiddels alweer 3 nieuwe plafondplaten op hun plek, nog 7 te gaan. De TL-buizen zullenm weer worden gereviseerd, waarna ze teruggeplaatst worden.

De accu's van de metro zijn vervangen door nieuwere exemplaren. Het was even passen en meten, maar de nieuwe accu's passen perfect in de oude accubak. Nu nog aansluiten en opladen maar.

Links de nieuwe rode accu's, rechts het oude spul.

[ view entry ] ( 25 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2727 )
Open dag op 24 mei a.s.
Op zondag 24 mei organiseert de stichting Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers (RoMeO) een open dag in de remise Hillegersberg in Rotterdam. Er zijn historische Rotterdamse trams en bussen te bezichtigen, evenals een historisch metrorijtuig. Tussen 11.00 uur en 17.00 uur is de remise, gevestigd aan de Kootsekade 19, geopend voor publiek. Ook worden er korte rondritten georganiseerd met historisch trammaterieel, die langs het Openbaar Vervoer Museum in metrostation Oostplein voeren.

Werkmaterieel
De echte tramliefhebber kan zijn hart ophalen bij speciaal trammaterieel. Het thema van de open dag is “werkmaterieel”. Onder meer een historische bovenleidingwagen, de “peper- en zoutstellen” en een railslijpwagen geven acte de présence. Het materieel dat tentoongesteld wordt, staat uiteraard zodanig opgesteld dat er foto’s gemaakt kunnen worden. Informatie over het materieel dat tentoongesteld wordt is hier te vinden .

Bereikbaarheid
Remise Hillegersberg is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, u wordt geadviseerd hier ook gebruik van te maken. Vanuit het centrum van Rotterdam kunt u gebruik maken van tramlijn 4 richting Molenlaan (uitstappen halte Kootsekade) of tramlijn 8 richting Kleiweg (uitstappen station Rotterdam-Noord). De remise bevindt zich op loopafstand van deze haltes.

Stichting RoMeO
Stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers) werd in 1997 opgericht met als doel het beheer, restauratie en exploitatie van historisch materieel op het gebied van Rotterdams openbaar vervoer. De collectie bestaat uit ongeveer zestig historische trams, twintig historische bussen en een metrorijtuig van het eerste uur. Met vereende krachten zorgen meer dan honderd vrijwilligers voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van deze historische collectie. De trams en het metrorijtuig worden onderhouden in de voormalige RET-remise Hillegersberg in Rotterdam. Vanuit deze remise vertrekken ook de historische trams van de toeristische zomertramlijn 10 en de Diergaarde Tramlijn 11.

[ view entry ] ( 19 views )   |  permalink  |  gerelateerde link  |   ( 3 / 2697 )
"Meivakantie"
Naast feesten en vakantie vieren moet er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Deze week zijn er weer heel wat wandplaten gezaagd en is project TL-buizen weer opgepakt.

De staat van de B-bak begin zaterdag 25 april.

Zaterdag 25 april werd begonnen met het plaatsen van de andere helft van het plafond in de B-bak.

Die gaatjes aan de bovenkant van die plaat horen toch helemaal niet?

De B-bak in de staat van vandaag

Ook het plaatwerk in de A-bak begint ook aardig te vorderen

Hard trekken aan beide uiteinden om uit te vouwen toch?

Uiteindelijk lagen er 16 TL-buizen in de zogenaamde verftram (1635). Deze zullen volgende week geplaatst worden als de laklaag bevalt

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2214 )
April 2009
Eind maart en begin april zijn we verder gegaan met het plaatsen van de wand- en plafondbeplating. Aangezien er niet veel nieuwe dingen zijn gebeurd is het een beetje stil geweest op het weblog. Twee foto's van de vorderingen:

Een overzicht van de B-bak. Een gedeelte van het plafond is geplaatst en alle wanden en raamlijsten zitten erin. Nu de aluminium strips nog en de wanden zijn af.

Zo moet het eruit gaan zien. De deurmechanismekoven zijn teruggeplaatst en de noodverlichting is in ere hersteld.

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2773 )
Zaterdag 21 maart 2009
Kozijnen, wandmateriaal en verlichting

We zijn verder gegaan met de reguliere werkzaamheden: het zoeken van de juiste raamlijsten en het plaatsen van het wandmateriaal. Tevens is de bovenleidingwagen gekomen om de tl-verlichting in de remise voor een gedeelte te vervangen.

Het zoeken van de juiste raamlijst bij het juiste venster ging weer door. Gelukkig hebben we de meeste raamlijsten min of meer een plaats kunnen geven.

Er is ook gewerkt aan de beplating bij de geleding.

Een overzicht van de voortgang bij de geleding.

Een overizcht van de B-bak.

Vanaf de bovenleidingwagen konden we mooi over alles heen kijken.

De bovenleidingwagen, die we gebruikt hebben bij het vervangen van de tl-verlichting. Natuurlijk was de spanning van de bovenleiding toen de werkzaamheden werden uitgevoerd.

[ view entry ] ( 20 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2827 )
Wanden en lijsten...
Zaterdag hebben we aardig wat vooruitgang geboekt met het plaatsen van de wandbeplating. Bijna de hele B-bak is nu voorzien van wandbeplating. Alleen de ontbrekende stukken in de buurt van de geleding staan nog op het programma. Tevens is een klein stukje plafondmateriaal geplaatst. Ondertussen zijn we gaan proberen om de raamlijsten terug te plaatsen, maar hierbij stuitten we op een nogal groot probleem. De nummering van de raamlijsten is niet duidelijk en elke raamlijst is anders. De volgende keer gaan we verder met het uitzoeken van de raamlijsten. Wat foto's om een indruk te geven van de verrichte werkzaamheden:

Terwijl we bezig waren met het plaatsen van de wandbeplating was er een vreemde lucht te ruiken. Na wat zoekwerk vonden we de boosdoener: een transformator voor een tl-buis. Deze transformator was bloedheet geworden en ging daardoor stinken. We hebben hem vervangen door een andere.

Nijverheid alom.

Een strip die de ruimte tussen twee ramen op moet vullen, wordt uitgezaagd.

En hier begint het geklooi met raamlijsten toe te slaan...

Een proefstuk plafondmateriaal wordt op maat gezaagd...

...en even later is het kleine stukje nieuw plafond een feit.

Een stuk wandbeplating staat te wachten om verder op maat gemaakt te worden.

Een overzicht van de B-bak. We zijn bijna klaar, maar we zijn er nog lang niet.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2773 )