Zaterdag 29 augustus 2009
Vloer bedekken

Vandaag stond geheel in het teken van het leggen van het vloerzeil. Voor de zomerstop hebben we de rollen vloerzeil opgehaald in Den Haag en een aantal dagen geleden is de lijm binnengekomen. Twee weken geleden hebben we de eerste stukken vloerzeil voorgesneden en vandaag hebben we deze op hun plaats gelegd. We begonnen bij de cabinewanden. Zowel de ondergrond als de onderkant van het zeil worden ingesmeerd met lijm en moeten daarna een minuut of tien drogen. Vervolgens moet het zeil heel nauwkeurig aangebracht worden, want het zit gelijk muurvast. Herstellen is vrijwel onmogelijk.

Zo begon het vanmorgen. Het stuk zeil lag reeds klaar en kon gelijk verlijmd worden.

Terwijl wij met het vloerzeil bezig waren, werd de kop van metrorijtuig 5201 schoongemaakt. Hier het mobiele schoonmaakteam aan het werk.

Het eerste stuk vloerzeil (ribloper) is vastgelijmd aan de ondergrond. Nu worden de hoekjes en randjes netjes vastgezet.

Een totaaloverzicht van het zojuist gelegde stuk vloerzeil.

Het volgende stuk ribloper wordt voorzien van een laag lijm en klaargemaakt om uit te kunnen rollen. Nog voordat de lijmlaag wordt aangebracht wordt het gedeelte op maat gesneden en uitgelijnd.

Het stuk vloerzeil is klaar om vastgeplakt te worden.

Het stuk ribloper dat in de lengte van de bak komt te liggen wordt op lengte gesneden.

De motorluiken worden vrijgesneden...

...en er wordt weer gelijmd.

Aan het einde van de dag hebben we de stukken bij de cabinewanden gedaan, twee balkons en n gangpad.

[ view entry ] ( 23 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2766 )
18 en 19 juli
Zaterdag
Afgelopen weekend is er weer hard gewerkt aan het interieur. Alle rozetten voor de steunstangen van de stoelen zijn weer bevestigd. Het was nog wel even puzzelen met de opvulplaatjes, want deze bleken verschillende hoeken te hebben waardoor sommige rozetten scheef kwamen te hangen.

Ook zijn alle type-1968 speakers weer teruggeplaatst. Sommige speakers waren helaas beschadigd, gelukkig bood ducttape eerste hulp.

Naast "leuke" klussen zijn er ook minder leuke klussen, bijvoorbeeld het terugplaatsen van de raamlijsten. Raamlijsten 1 en 2 zijn met veel moeite weer teruggeplaatst.

Daarnaast zijn ook alle sierstrips in de A-bak geplaatst. De A-bak en de B-bak staan nu bijna gelijk na zaterdag.

Zondag
Afgelopen weekend is er zelfs ook op zondag gewerkt. Ons motto luidt namelijk: "je kan beter aan cultureel erfgoed werken dan met je ziel onder je arm lopen". Op zondag zijn alle bevestigingslatjes voor de deurnisafdekplaten gemaakt en bevestigd.

De vloer
Afgelopen week hebben we ook het nieuwe vloerzeil opgehaald. Na de vakantie zal dit het volgende grote project zijn.

5259
Voor wie zich afvraagt hoe de werkgroep metro verder moet als de 5024 klaar is is het antwoord: verder met een rijtuig type T. Na een visuele inspectie is vanuit RoMeO een officiele claim gestuurd naar de RET voor type T rijtuig 5259.

[ view entry ] ( 31 views )   |  permalink  |   ( 2.9 / 1006 )
Zaterdag 11 juli 2009
Vandaag zijn alle tl-buizen in de A-bak teruggeplaatst. Tevens hebben we een aantal raamlijsten teruggeplaatst.

Een terugblik...

Deze foto is gemaakt op 22 september 2007. Na een kleine twee jaar zijn we toch aardig opgeschoten.

[ view entry ] ( 22 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2823 )
Zaterdag 4 juli 2009
Ondanks het nogal warme klimaat in de remise hebben we vandaag toch nog aardig wat gedaan. Zo is er wederom gewerkt aan het plafond en zijn de steunstanghouders gemonteerd. Verder hebben we nog wat deurrubbers bevestigd. Ook de laatste stukken wandbeplating zijn uitgezaagd en waar mogelijk teruggeplaatst.

Een steunstanghouder wordt gemonteerd. Hierin worden op den duur de steunstangen bevestigd.

De gaten voor de steunstanghouders worden nog even voorzien van goed schroefdraad voordat de houders teruggeplaatst worden. Dit scheelt een hoop geklooi. Ook worden de aluminium strips opgepoetst.

Ook de steunstanghouders zijn door de jaren heen vuil geworden. Poetsen dus!

Een overzicht van het plafond en de zojuist gemonteerde steunstanghouders.

[ view entry ] ( 24 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2759 )
Zaterdag 27 juni
Ondanks het vrij benauwde klimaat dat in de remise heerste hebben we aardig wat voor elkaar kunnen krijgen. Niet alleen hebben we aan het plafond gewerkt, maar ook hebben we wat rubberen strips teruggeplaatst en is een aantal tl-buishouders behandeld en gelakt.

Inmiddels is dit min of meer een routineklus geworden: het voorbehandelen van de tl-buishouders. Nog een paar en dan is dat onderdeel ook afgerond. Ruim driekwart zit weer in het rijtuig.

Na de onderdelen te hebben gevonden wordt de koof die bij de geleding zit teruggeplaatst.

Ook is er gewerkt aan het bekleden van het middelste gedeelte van het plafond. De beplating is op maat gezaagd en teruggeplaatst. Op deze foto is een stripje te zien dat wordt vastgezet.

In datzelfde middelste gedeelte zitten ook de luidsprekers. Het onderdeel waar de beschermkapjes op bevestigd zijn, wordt geschuurd.

Deze tl-buishouder was nogal vies. Het verdiende dan ook de voorkeur de houder kaal te krabben om zeker te weten dat de verf goed zou gaan hechten.

De plafondplaat wordt met de vijl bijgewerkt.

Tegelijkertijd wordt elders n van de laatste plafondplaten op maat gezaagd.

Met de nodige moeite wordt geprobeerd de beplating op de goede plek te krijgen.

En van de steunstanghouders is reeds teruggeplaatst.

Aan het einde van de dag is gewerkt aan de afwerking van de B-bak. Hier is te zien dat de strips bij de deurposten teruggeplaatst worden. Deze strips zijn voorzien van gloednieuw rubber.

De noodverlichting is ook zo goed als af, niet alleen is deze verlichting handig bij noodgevallen, maar ook heeft het een sfeervolle functie.

Een overzicht van de A-bak. We zijn alweer een aardig stuk opgeschoten.

[ view entry ] ( 23 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2831 )
Zaterdag 20 juni
Plafond

Vandaag zijn we vrijwel de hele dag bezig geweest met het plafond. Oude beplating is verwijderd, nieuwe beplating is op maat gezaagd en gedeeltelijk teruggeplaatst. Daarnaast is er nog gewerkt aan de tl-buishouders.

Een van de tl-buishouders die vandaag een nieuwe laag lak heeft gekregen.

Een stuk plafondbeplating wordt op maat gezaagd om vervolgens in het rijtuig geplaatst te worden.

Met man en macht wordt geprobeerd de plafondplaat in het rijtuig te krijgen. Dat is nog niet eenvoudig, omdat de plaat groot en flexibel is en we boven onze macht moeten werken. Met veel getob krijgen we de beplating uiteindelijk op z'n plaats.

Een overzichtsfoto van de A-bak. Links is een gedeelte van de oude plafondbeplating verwijderd en rechts is nieuwe beplating teruggeplaatst.

De handgrepen bij de geleding zijn ook teruggeplaatst.

[ view entry ] ( 25 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2789 )
Zaterdag 13 juni 2009
Verlichting
Vandaag is er onder andere gewerkt aan het renoveren van de tl-buishouders. De B-bak is inmiddels volledig voorzien van gerenoveerde exemplaren en nu werken we aan een aantal tl-buishouders uit de A-bak. Deze worden geschuurd, vlakgetrokken met plamuur, in de primer gezet en afgelakt. Daarna wordt het geheel teruggehangen en aangesloten.

Een tl-buishouder wordt geschuurd.

Een onlangs gelakte tl-buishouder.

Verder zijn we vandaag verdergegaan met het terugplaatsen van aluminium sierstrips en koven bij het plafond. Sommige strips, met name de strips die tegen het wandmateriaal aan zitten, worden voorzien van een rubber randje. Dit om het geheel zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Een randje van rubber wordt aangebracht op een deurmechanismekoof.

De koof wordt op zijn plek gehangen.

Stukje bij beetje krijgt de 5024 zijn oorspronkelijke stijl terug. Een overzichtsfoto van de B-bak.

[ view entry ] ( 21 views )   |  permalink  |   ( 2.9 / 2742 )
Plafond in de B-bak nu echt bijna af
Het plafond in de B-bak is zo goed als klaar. Wat resteerde was het middelste gedeelte, met daarin de speakers en de roosters voor de luchttoevoer. De roosters worden t.z.t. nog vervangen door sleuven met sierstrips, vooralsnog laten we het even zoals het nu is. Volgende week gaan we beginnen met het terugplaatsen van de steunstanghouders.

In de A-bak liggen inmiddels alweer 3 nieuwe plafondplaten op hun plek, nog 7 te gaan. De TL-buizen zullenm weer worden gereviseerd, waarna ze teruggeplaatst worden.

De accu's van de metro zijn vervangen door nieuwere exemplaren. Het was even passen en meten, maar de nieuwe accu's passen perfect in de oude accubak. Nu nog aansluiten en opladen maar.

Links de nieuwe rode accu's, rechts het oude spul.

[ view entry ] ( 29 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2792 )