Zaterdag 25 oktober 2008 
Vandaag was er weer behoorlijk wat werk aan de winkel. Zo zijn we verder gegaan met het behandelen van de vloer, hebben we de vierde en laatste stroomafnemer in elkaar gezet en hier en daar nog wat geschilderd.

Stroomafnemer
Ik heb de laatste stroomafnemer gisteren naar de remise gebracht. Hier zouden we hem monteren en vervolgens ophangen. Vandaag heeft Roland de stroomafnemer gemonteerd. Als de bevestigingsplaten goed in de zwarte lak staan, hangen we ze op en bevestigen we gelijk alle vier de stroomafnemers.


De stroomafnemer, in onderdelen afgeleverd in de remise.


Alle losse onderdelen worden gemonteerd.


De stroomafnemer is bijna gereed, onder andere het sleepstuk dient nog geplaatst te worden.


De stroomafnemer is zo goed als gereed voor plaatsing. Er ontbreekt alleen nog een klein onderdeel, dat we zo snel mogelijk zullen gaan plaatsen.


De bevestigingsplaten staan, evenals een beschermkapje voor de koppeling, in de zwarte lak. Waarschijnlijk zullen deze volgende week geplaatst worden, zodat de stroomafnemers ook bevestigd kunnen worden.

Vloer
Vandaag werd er nog aan de vloer gewerkt. Er is begonnen met het bijwerken van de randen. Op deze randen, die met de bandschuurmachine niet te bereiken zijn, zit nog rubber van het oude vloerzeil. Dit is met behulp van een meer wendbare bandschuurmachine al voor een deel verwijderd.


Tussen het schuren door wordt er af en toe stofgezogen.


De randjes en hoekjes worden met een schuurmachine gedaan die beter te manoeuvreren is.


Gaten en oneffenheden in de houten ondervloer worden opgevuld met plamuur.



[ view entry ] ( 97 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2698 )
Zaterdag 11 oktober 
Vloerschuren
Vandaag is doorgegaan met het schuren van de vloer. Zoals bekend moet de rubberen laag volledig afgeschuurd worden om een goede hechting van het toekomstige vloerrubber en de houten ondervloer te garanderen. Op sommige plaatsen is het rubber vrij dik, waardoor het lastig is om het weg te schuren.

Het schuren van de vloer in de A-bak.

Omdat het over het algemeen vrij stoffig is in de remise dekken we de reeds geschuurde vloerdelen af met zeil. Hierdoor beschermen we het hout tegen het inlopen van vuil en stof. Als we dit niet doen kunnen we over een tijdje opnieuw beginnen met schuren.

Het grootste gedeelte van de A-bak is geschuurd. De B-bak is volledig geschuurd.

Aan het einde van de dag hebben we ongeveer vier meter afgelegd met de schuurmachine en zijn we bij de kopdeuren gekomen.

Het einde is in zicht, er hoeft nog maar een heel klein gedeelte geschuurd te worden.


Het laatste stukje ongeschuurde vloer moet er dan toch echt aan geloven...

Nu is het alleen nog zaak om de hoekjes en de randjes, waar de bandschuurmachine niet bij kan, te schuren. Het grootste gedeelte is achter de rug en het schuren van de randjes zal vermoedelijk hooguit een halve dag in beslag nemen.


Het grove werk zit erop. Nu is het alleen nog een kwestie van het schuren van randjes en hoekjes.

Stroomafnemers

De stroomafnemers zijn tijdelijk van de 5024 afgehaald omdat de bevestigingsplaten ervan zwart geverfd zullen gaan worden. Hiertoe is een gedeelte van de bevestigingsplaten ontdaan van de verflaag om ervoor te zorgen dat de vrij zware stroomafnemer na de verfbeurt nog wel goed kan blijven hangen.


De contactoppervlaken van de bevestigingsplaten worden van hun laklagen ontdaan.

Toen het kaalmaken van de bevestigingsplaten was afgerond werd er nog even geschuurd om een goede hechting van de nieuwe verflaag te garanderen.


De bevestigingsplaten zijn klaar om gelakt te worden. Achter staan drie stroomafnemers opgesteld en afgedekt tegen stof.


De draaistellen zullen het tijdelijk zonder stroomafnemers moeten doen. Dit geeft ons wel de kans om de balk die erachter zit op de foto te zetten.

[ view entry ] ( 104 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2682 )
Stroomafnemer 
Deze week ben ik aan de slag gegaan met het verven van de laatste stroomafnemer van de 5024. Gisteren heb ik deze geschuurd en vanmorgen heb ik hem voorzien van de eerste gele laklaag.




[ view entry ] ( 107 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2747 )
Deur- en verwarmingskoven 
Afgelopen woensdag was ik (John) even op de KLW en kwam Martin (vd Woude) tegen, die vertelde mij dat de deur- en verwarmingskoven inmiddels geschuurd en gespoten waren, ben dus even wezen kijken en heb er gelijk een foto van gemaakt :-)










[ view entry ] ( 123 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2705 )
Man in de metro... 
Op Youtube staat de clip al, en misschien is 'tie binnenkort wel op tv. In april kregen we het verzoek tot het maken van een videoclip in metro 5024. Nadat de crew een bezoekje gebracht had, was deze verkocht. Er werd een datum afgesproken en het werd uiteindelijk de nacht van 5 op 6 mei. De verlichting van de remise werd uitgeschakeld, om te simuleren alsof de metro in een tunnel stond. Overdag had het niet gekund, dan was de tunnel zo licht geweest... Door wat lichteffecten leek het net alsof de trein (voor de grap maar even Centraal en wagendienst 21 gefilmd) door een tunnel raasde. We vinden het resultaat wel grappig, maar het is juist leuk dat "onze" metro na al die jaren toch nog even een knipoog geeft. De clip is hieronder te zien.









[ view entry ] ( 115 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2746 )
VloerČ 
Vandaag is er door de drie ijverige leden van de werkgroep metro weer hard gewerkt aan de vloer van de 5024. De gehele vloer van de A-bak moet ontdaan worden van het zeil, eventueel voorzien worden van nieuw multiplex op de bodem en gereed worden gemaakt voor het aanbrengen van een nieuwe laag zeil (rubber). Het zeil wordt eerst verwarmd met een soort verfbrander en in stukjes gesneden, waarna het met behulp van een bijtel van de houten ondergrond wordt gehaald. Dit verwarmen is raadzaam omdat de kans anders veel groter is dat we de lagen van het multiplex meetrekken. In de remise is het over het algemeen in de zomermaanden al aan de warme kant, maar als je dan nog boven een verfbrander zit die lucht blaast van vierhonderd graden Celcius, dan houd je het niet heel lang uit. Het verwijderen van de laag zeil vordert dus stukje bij beetje. Maar: het doel heiligt de middelen. Verder halen we, zoals gezegd, de houten ondervloer op sommige plaatsen weg. Dit gebeurt omdat de vloer dusdanig verrot is of omdat er bouten zijn afgezaagd/afgebroken die verwijderd moeten worden.
Handen en voeten werden geroerd om het zeil los te krijgen van de vloer.

Het verwijderen van het vloerzeil is een tijdrovende bezigheid.

Op de plaats waar vroeger extra beugels zaten, wordt een stuk zeil weggehaald om de afgebroken/afgezaagde bouten te kunnen verwijderen.

[ view entry ] ( 149 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2090 )
Stoffig 
De arbeidsomstandigheden waren gisteren weer niet best. Het schuren van de vloer heeft er weer voor gezorgt dat de hele b-bak onder het stof zit, maar dat geeft dan wel weer als resultaat dat de vloer in de b-bak volledig geschuurd is (voor zover er nog een vloer in zit). Ook zijn de piep & purschuim werkzaamheden afgerond en wachten we op hout om de vloer weer te dichten.



ook in de a-bak gaan de werkzaamheden verder, er is begonnen met het verwijderen van het zeil, wat een enorm klere werk is.



ook zijn er een zestal tl-buishouders uit de a-bak verwijderd, welke helemaal uit elkaar gaan om opnieuw geschilderd te worden. Ook het schuren van de houten latten was geen schone klus.



[ view entry ] ( 118 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2111 )
Vloer nadert voltooiing 
Nog even en de vloer in de B-bak is klaar. Thijs laste gisteren de laatste randjes dicht en laste tevens nog wat plaatjes op enkele gaten die in de vloer gekomen door roestvorming. Een precisiewerkje, want ook met een hoop laservaring is deze vloer een lastige klus. Niet op elke plek is het ijzer even dik en stevig. Nadat er gelast werd is de vloer op de gelaste delen in de menie gezet. Volgende week zullen de laatste kleine gaatjes opgevuld worden met 2-componentenplamuur, waarna met purschuim en piepschuim de ondergrond van de vloer gemaakt wordt. Daarna komt de houten vloer terug, die aan de onderzijde voorzien is van een laag steenwol. Ook zal dan het andere deel van de vloer die nog open ligt, voorzien worden van beplating. Kortom: werk aan de winkel.


De randjes werden dichtgelast, kleine openingen worden later nog opgevuld met 2-componentenplamuur.

Gisteren werd ook verder gewerkt aan de revisie van de twee apparaatkasten die op de vloer staan. Daarin zit de apparatuur voor de thermostaat en de apparatuur die aangesloten is op het luchtsysteem. Een deel van het hout is compleet verrot gegaan, maar waar mogelijk wordt het hout gerepareerd en opnieuw gebruikt. Inmiddels staan de eerste onderdelen alweer in de tweede laag plamuur of in een eerste laklaag.

[ view entry ] ( 114 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2865 )

<<Eerste <Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende> Laatste>>