Vloerleggen, dag 4
Vandaag zijn we een heel stuk opgeschoten met de vloer, in de B-bak is er een behoorlijke hoeveelheid nieuw zeil gelegd. In de A-bak wordt het vlak waarop het vloerzeil niet goed hechtte voorbehandeld om vervolgens opnieuw belegd te worden met zeil. Daarnaast zijn de afzonderlijke delen vloerzeil aan elkaar vast gemaakt en waterdicht afgekit met sikaflex-kit.

De vloer in de B-bak.

De vloer in de A-bak. Onder de vellen karton is de zojuist aangebrachte kit aan het drogen.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3.1 / 1991 )
Vloer A-bak krijgt vorm
Gisteren hebben we wederom aardig wat vooruitgang geboekt. De A-bak is, op één stuk na, volledig voorzien van vloerzeil. Op de plek die nog voorzien moet worden van zeil heeft al eerder een stuk rubber gelegen. Omdat dit niet goed aan de bodem hechtte hebben we het er weer uit moeten halen. Nu moeten we op dat stuk de lijmresten verwijderen en opnieuw rubber leggen.

Weer een stuk vloerzeil gelegd. Het wordt stevig aangedrukt met de roller en de overlappende stukken worden weggesneden.

Een eindje verderop ben ik begonnen met het kitten van de vloer. De voorbereidingen zijn getroffen: schilderstape moet voorkomen dat de vloer onder de kit komt te zitten.

De naad tussen twee vloerdelen wordt dichtgekit. Dit doen we om de vloer waterdicht te maken en de afzonderlijke delen goed aan elkaar te laten hechten.

Een gedeelte is gekit. Nadat de kit in de naad zit wordt het vlakgestreken, de schilderstape wordt weggehaald en wordt er nogmaals vlakgestreken.

Aan de andere kant van de A-bak wordt de TreinTV-kast teruggeplaatst. Nadat de positie is bepaald wordt het frame vastgezet en kan de kast terug op zijn plek.

Aan het einde van de dag ziet het er ongeveer zo uit. Linksachterin is het stuk vloer te zien dat nog gedaan moet worden.

Klik hier om het bijbehorende filmpje te bekijken.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2696 )
Derde rubberdag
Vandaag maar weer verder aan de vloer in de B-bak. De gangpaden liggen nu en ook een aantal vlakke gedeelten is gelegd. Soms zat het een beetje tegen, maar over het algemeen hebben we weer aardig wat vooruitgang geboekt.

De randjes worden vastgezet.

Het laatste stukje ribloper van het gangpad in de A-bak wordt gelijmd.

Ik heb een begin gemaakt aan het bekleden van de motorluiken.

En dit is het resultaat. Nog vijf te gaan.

Aan het einde van de dag zag het er ongeveer zo uit.

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 136 )
Zaterdag 5 september 2009
Knutselen met rubber
Vandaag deel twee van het leggen van de vloer. Voordat we het vlakke zeil bij de ramen konden leggen moesten we eerst nog wat oneffenheden gelijktrekken met plamuur.

De grote gaten en kloven worden nog even dichtgesmeerd met plamuur.

Vorige week waren we nog niet klaar met een balkon. Daarom hebben we dit balkon voltooid met het leggen van ribloper.

De ondergrond wordt volgesmeerd met lijm.

Ook de ribloper wordt ingesmeerd met lijm.

Hierna zijn we verdergegaan met het leggen van het vlakke zeil. Het gedeelte bij de ramen in het verlengde van de cabinedeur was als eerste aan de beurt. Na wat overleg te hebben gevoerd over de slimste manier om dit aan te pakken hebben we het zeil erin gelegd.

Het zeil wordt hier en daar nog even vastgedrukt en goed passend gesneden.

Uit nieuwsgierigheid hebben we even gekeken hoe de bankjes zouden staan. Hier wordt een bankframe tijdelijk neergezet.

Stukje bij beetje keert het interieur terug.

Omdat we de balkons in de A-bak nu hebben volgelegd met zeil, hebben we ook alvast een steunstang teruggeplaatst.

En zo zag het er in 1968 ongeveer uit: een extra handgreep om het instappen te vergemakkelijken. Later bleek dat deze handgrepen niet praktisch waren en werden ze verwijderd.

Het Hoofd Logistieke Zaken Metro (HLZM) zet de plaats af waar de kop van metrorijtuig 5201 binnenkort moet komen te staan. De kop staat nu mooi te zijn bij de Wereldhavendagen.

[ view entry ] ( 15 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2574 )
Zaterdag 29 augustus 2009
Vloer bedekken

Vandaag stond geheel in het teken van het leggen van het vloerzeil. Voor de zomerstop hebben we de rollen vloerzeil opgehaald in Den Haag en een aantal dagen geleden is de lijm binnengekomen. Twee weken geleden hebben we de eerste stukken vloerzeil voorgesneden en vandaag hebben we deze op hun plaats gelegd. We begonnen bij de cabinewanden. Zowel de ondergrond als de onderkant van het zeil worden ingesmeerd met lijm en moeten daarna een minuut of tien drogen. Vervolgens moet het zeil heel nauwkeurig aangebracht worden, want het zit gelijk muurvast. Herstellen is vrijwel onmogelijk.

Zo begon het vanmorgen. Het stuk zeil lag reeds klaar en kon gelijk verlijmd worden.

Terwijl wij met het vloerzeil bezig waren, werd de kop van metrorijtuig 5201 schoongemaakt. Hier het mobiele schoonmaakteam aan het werk.

Het eerste stuk vloerzeil (ribloper) is vastgelijmd aan de ondergrond. Nu worden de hoekjes en randjes netjes vastgezet.

Een totaaloverzicht van het zojuist gelegde stuk vloerzeil.

Het volgende stuk ribloper wordt voorzien van een laag lijm en klaargemaakt om uit te kunnen rollen. Nog voordat de lijmlaag wordt aangebracht wordt het gedeelte op maat gesneden en uitgelijnd.

Het stuk vloerzeil is klaar om vastgeplakt te worden.

Het stuk ribloper dat in de lengte van de bak komt te liggen wordt op lengte gesneden.

De motorluiken worden vrijgesneden...

...en er wordt weer gelijmd.

Aan het einde van de dag hebben we de stukken bij de cabinewanden gedaan, twee balkons en één gangpad.

[ view entry ] ( 18 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2586 )
18 en 19 juli
Zaterdag
Afgelopen weekend is er weer hard gewerkt aan het interieur. Alle rozetten voor de steunstangen van de stoelen zijn weer bevestigd. Het was nog wel even puzzelen met de opvulplaatjes, want deze bleken verschillende hoeken te hebben waardoor sommige rozetten scheef kwamen te hangen.

Ook zijn alle type-1968 speakers weer teruggeplaatst. Sommige speakers waren helaas beschadigd, gelukkig bood ducttape eerste hulp.

Naast "leuke" klussen zijn er ook minder leuke klussen, bijvoorbeeld het terugplaatsen van de raamlijsten. Raamlijsten 1 en 2 zijn met veel moeite weer teruggeplaatst.

Daarnaast zijn ook alle sierstrips in de A-bak geplaatst. De A-bak en de B-bak staan nu bijna gelijk na zaterdag.

Zondag
Afgelopen weekend is er zelfs ook op zondag gewerkt. Ons motto luidt namelijk: "je kan beter aan cultureel erfgoed werken dan met je ziel onder je arm lopen". Op zondag zijn alle bevestigingslatjes voor de deurnisafdekplaten gemaakt en bevestigd.

De vloer
Afgelopen week hebben we ook het nieuwe vloerzeil opgehaald. Na de vakantie zal dit het volgende grote project zijn.

5259
Voor wie zich afvraagt hoe de werkgroep metro verder moet als de 5024 klaar is is het antwoord: verder met een rijtuig type T. Na een visuele inspectie is vanuit RoMeO een officiele claim gestuurd naar de RET voor type T rijtuig 5259.

[ view entry ] ( 25 views )   |  permalink  |   ( 2.9 / 816 )
Zaterdag 11 juli 2009
Vandaag zijn alle tl-buizen in de A-bak teruggeplaatst. Tevens hebben we een aantal raamlijsten teruggeplaatst.

Een terugblik...

Deze foto is gemaakt op 22 september 2007. Na een kleine twee jaar zijn we toch aardig opgeschoten.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2662 )
Zaterdag 4 juli 2009
Ondanks het nogal warme klimaat in de remise hebben we vandaag toch nog aardig wat gedaan. Zo is er wederom gewerkt aan het plafond en zijn de steunstanghouders gemonteerd. Verder hebben we nog wat deurrubbers bevestigd. Ook de laatste stukken wandbeplating zijn uitgezaagd en waar mogelijk teruggeplaatst.

Een steunstanghouder wordt gemonteerd. Hierin worden op den duur de steunstangen bevestigd.

De gaten voor de steunstanghouders worden nog even voorzien van goed schroefdraad voordat de houders teruggeplaatst worden. Dit scheelt een hoop geklooi. Ook worden de aluminium strips opgepoetst.

Ook de steunstanghouders zijn door de jaren heen vuil geworden. Poetsen dus!

Een overzicht van het plafond en de zojuist gemonteerde steunstanghouders.

[ view entry ] ( 16 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2590 )