Zaterdag 13 december 2008 
Vandaag is er wederom verdergegaan aan de vloer. Vorige week is de vloer in de A-bak zo veel mogelijk vlak gemaakt. Vandaag is getracht alle oneffenheden nog op te vullen met plamuur. Tevens is er een gedeelte van de nieuw gelegde bodemplaten geschuurd en gelijkgemaakt met de bodembeplating in de omgeving.


Twee-componentenplamuur wordt gemengd.


De resterende oneffenheden in de vloer van de A-bak worden gelijkgemaakt met plamuur.


Bij grote ongelijke vlakken werd er gebruik gemaakt van een stuk hout om de volledige breedte te kunnen overspannen.


Ondertussen vindt er in de B-bak beraad plaats.


De nieuwe vloerplaten worden op gelijke hoogte gebracht met de omringende platen door middel van schuren.

Ook is er gewerkt aan het reinigen en verven van de dorpels. Op deze dorpels komt de rand van het nog te leggen vloerzeil en een aluminium strip. Om roest voor te zijn worden deze dorpels voorzien van meerdere lagen menie en chassislak.

De dorpels zijn ontdaan van slecht hechtende verflagen met behulp van een komborstel en krijgen nu een laag nieuwe verf.


Aan het einde van de dag wordt er opgeruimd. Hier zullen de stofresten die bij het schuren zijn vrijgekomen opgezogen worden.

[ view entry ] ( 92 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2583 )
Zaterdag 6 december 2008 
Voortzetting van de werkzaamheden
We zijn, zoals de titel al zegt, verder gegaan met het werk dat we vorige week en de weken daarvoor ook al aan het doen waren. Zo zijn er nog wat tl-buishouders in de lak gezet en is er verder gegaan aan de vloer. Niet veel vernieuwende foto's, maar toch even een kleine blik op de werkvloer.


Deze bodemplaat wordt tijdelijk losgehaald om nog wat overtollig isolatiemateriaal te kunnen verwijderen.


De plaat is inmiddels teruggelegd en weer vastgezet. Nu is het zaak om de kieren tussen de platen op te vullen. Dit doen we met plamuur.


De kieren tussen de platen worden vakkundig dichtgesmeerd.

Ook is er nog de hele dag aan de A-bak gewerkt. Hier zijn oneffenheden weggeschuurd. Volgende week moeten er nog een paar kuiltjes opgevuld worden en dan is de A-bak klaar voor nieuw zeil.


Overzichtsfoto A-bak. De vloer is geheel geschuurd en ligt te wachten op de laatste plamuurbehandeling.


Ook is er druk gewerkt aan de tl-buishouders. Hier is te zien hoe ze in de nieuwe lak gezet worden.


Zo staat de 5024 er op dit moment bij.

Ook Sint Nicolaas heeft de hand over zijn hart gestreken en heeft ons gloednieuwe draaistellen geschonken. Helaas heeft de Sint een foutje gemaakt...

(Drie draaistellen van RSG3-voertuigen zijn tijdelijk in de remise opgeslagen. Ze zouden niet echt onder de 5024 passen, noch letterlijk, noch figuurlijk!)

[ view entry ] ( 97 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2671 )
Zaterdag 29 november 
Ik vloer, jij vloert, wij vloeren.
Vandaag zijn we wederom verder gegaan met het gereedmaken van de vloer. Zo zijn er nog wat bevestigingsplaatjes voor de steunstangen gemaakt.

De bevestigingsplaatjes voor de steunstangen worden vervaardigd. Hier is te zien hoe het schoefdraad getapt wordt.

Tegelijkertijd werd er een paar sporen verder geschilderd. De tl-buishouders werden voorzien van een nieuwe laklaag en te drogen gelegd.

De tl-buishouders worden voorzien van een nieuwe laag verf.

In de A-bak werd verdergegaan met het schuren van de houten ondervloer. Hier en daar was eerder geplamuurd en die geplameerde stukken worden geschuurd.

De vloer in de A-bak, bij de geleding.

Er werd voornamelijk verder gegaan met herstellen van de ontbrekende delen van de houten ondervloer.

De lijm, die het isolatiemateriaal met de ondergrond moet doen hechten, wordt hier aangebracht en uitgesmeerd.


De te leggen platen worden voorzien van gaten, zodat ze goed vastgezet kunnen worden aan de bodem van het rijtuig en de houten latten.


Met de nodige voorzichtigheid worden de repen isolatiemateriaal gehalveerd.


Sommige gaten worden ter plekke geboord terwijl de andere gaten worden voorzien van schroeven.


Ook de tl-buizen werden opnieuw aangesloten. Alle draadjes werden weer op de juiste manier aangesloten waardoor de verlichting weer als vanouds functioneerde.


Een als nieuw functionerende en uitziende tl-buis inclusief houder.


Met de nodige voorzichtigheid wordt het elektrische gedeelte hersteld.


Overzichtsfoto A-bak.


Overzichtsfoto B-bak. De net bevestigde houten ondervloer is bedekt met stucloper.



[ view entry ] ( 97 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2623 )
Zaterdag 22 november 2008 
Vloer!

Vandaag hebben we de hele dag aan de vloer gewerkt. 's Ochtends zijn we naar de bouwmarkt gegaan om isolatiemateriaal te kopen. We hebben de loze ruimte tussen houten ondervloer en stalen bodem vandaag opgevuld met dit isolatiemateriaal.


Een bundel glaswol ligt klaar om verwerkt te worden.


Voordat het isolatiemateriaal wordt geplaatst en de houten ondervloer wordt bevestigd, wordt er nog goed stofgezogen.


Het isolatiemateriaal is op maat gesneden om de holten tussen de piepschuimen stroken op te vullen.


De eerste plank is gelegd en bevestigd.


In de A-bak is gewerkt aan het voorbehandelen van de vloer. Op deze foto is een rot stuk in een plint te zien. Dit rotte stuk wordt verwijderd en zal worden vervangen door een stuk goed hout.


Er wordt een lijmlaag aangebracht om het isolatiemateriaal mee te hechten.


De volgende plank is op zijn plaats gelegd en is klaar om bevestigd te worden.


Toen we net aardig onderweg waren met de vloer, kregen we een bericht over gladde sporen...


Een klein overzicht van de werkzaamheden.


Isolatiemateriaal wordt op de goede plaats gelegd en vastgeplakt. Handschoenen zijn hierbij van harte aan te bevelen.


De openingen tussen twee bodemplaten worden opgevuld met siliconekit.


Zo zag het er aan het einde van de dag uit.


Het rotte stuk plint is vervangen door een steviger exemplaar.


Totaaloverzicht.

[ view entry ] ( 99 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2841 )
Zaterdag 15 november 2008 
Verder aan de vloer

Vandaag zijn we wederom verdergegaan met het gereedmaken van de vloer. Roland heeft donderdag de resterende platen op maat gezaagd en in de open plekken nabij de geleding gelegd. Vandaag is de laatste hand aan die beplating gelegd. Ook zijn de gaten geboord voor de steunstangen. Tevens is het piepschuim, dat als isolatiemateriaal en geluiddemper dient, op de juiste hoogte gesneden.
Verder heb ik in de A-bak een deel van het plamuur geschuurd. Daarnaast heb ik ook de dorpels grondig geschuurd. Hier komt een aantal lagen menie overheen voordat er weer vloerzeil op komt. Joachim heeft gewerkt aan de tl-buishouders. Deze zijn voorzien van een tweede laag verf.
's Middags zijn we naar een bouwmarkt gegaan om te kijken of we isolatiemateriaal voor de vloer konden vinden. Dit heeft echter nog geen resultaat opgeleverd.


Piepschuim wordt op de juiste hoogte gesneden.


De bevestigingsplaten voor de steunstangen worden vastgezet.


De dorpel bij een deur wordt ontdaan van lijmresten, roest en andere vervuiling.


De tl-buishouders worden geschuurd om een goede hechting van de volgende verflaag te garanderen.


De daadwerkelijke houders van de tl-buizen worden gespoten.

[ view entry ] ( 95 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2778 )
Zaterdag 8 november 2008 
Vloer
Vandaag is er veel aan de vloer gebeurd. Vanmorgen zijn we hout gaan halen bij een houthandel aan de Ceintuurbaan, vlak bij de remise. We kochten vochtwerend multiplex en latten voor het raamwerk onder de houten vloer.

De platen multiplex zijn per auto naar de remise gebracht.

Er werd begonnen met het op maat maken van de latten die het raamwerk onder de houten vloer moesten gaan vormen. Deze latten zijn op maat gezaagd en voorzien van gaten, zodat ze eenvoudig te bevestigen zijn. Daarna hebben we ze voorzien van een transparante laklaag om de levensduur te verlengen.

De lat ligt op zijn plaats en moet nog op maat gezaagd en voorgeboord worden.


De lat is op maat gezaagd en is tijdelijk geplaatst om te kijken of hij goed past en vlak loopt. Op deze latten wordt de houten vloer vastgezet met behulp van schroeven.

Vanwege de grote hoeveelheid stof en ander vuil in de metro, is het noodzakelijk dat er goed schoongemaakt wordt. Zeker als de houten ondervloer definitief geplaatst zal worden zal er grondig gereinigd worden.

Met behulp van een stofzuiger wordt het grootste vuil verwijderd. Dit wordt gedaan om de latten en de houten vloerdelen goed in te kunnen passen.

Terwijl de latten van een laklaag werden voorzien, werd de eerste plaat op maat gezaagd. Er moest rekening gehouden worden met verwarmingskoven, bevestigingslatten, vloerluiken en bevestigingspunten voor steunstangen en bankjes.

De eerste plaat is voorzien van lijnen en wordt op maat gezaagd.


Kleine oneffenheden werden ter plekke weggezaagd of -geveild.


De eerste plaat ligt! Hij wordt overigens pas bevestigd als de ontbrekende latten vastgezet zijn en er eventueel isolatiemateriaal is geplaatst.


De volgende plaat wordt opgemeten en van zaaglijnen voorzien.


De houten ondervloer begint stukje bij beetje meer vorm te krijgen.


Aan het einde van de dag was een van de twee 'gaten' in de houten ondervloer opgevuld. Volgende week zullen we verder gaan met het plaatsen van een houten ondervloer bij de geleding van de B-bak.

TL-buishouders
Vandaag is er naast het werken aan de vloer ook een aantal tl-buishouders geverfd. De houders krijgen de oorspronkelijke kleur in hoogglans.

Twee tl-buishouders liggen te drogen.


Een 'close-up' van de tl-buishouders. De houders staan strak in de lak.

[ view entry ] ( 99 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2787 )
Zaterdag 1 november 2008 
Vandaag stond in het teken van het ophangen van stroomafnemers en het gereedmaken van de vloer. Ook zijn er nog wat tl-buishouders geverfd.

Stroomafnemers
Vorige week zijn de bevestigingsplaten van de stroomafnemers voorzien van een tweede laag zwarte lak. Vandaag waren ze mooi gedroogd en hebben we ze aan de houten balken bevestigd.

De bevestigingsplaat wordt aan de houten balk (die het geheel moet isoleren) gehangen en vastgezet.


Een stroomafnemer staat klaar om bevestigd te worden. Op de achtergrond een zojuist opgehangen bevestigingsplaatje.

Nadat een bevestigingsplaat opgehangen was hebben we de stroomafnemer met behulp van een steekwagentje ter plaatse gebracht. Ook konden we de stroomafnemer met dit steekwagentje op de juiste hoogte brengen, zodat we hem eenvoudig konden monteren. Een stroomafnemer is namelijk betrekkelijk zwaar.

De stroomafnemer is op de juiste hoogte gebracht. Goed is te zien hoe de hoogte-instelling van de stroomafnemer gewaarborgd wordt.

De stroomafnemer hangt feitelijk aan twee bouten en wordt met behulp van moeren vastgezet.

Met behulp van het steekwagentje wordt de stroomafnemer op de juiste hoogte gehouden totdat hij goed bevestigd is.

Hierna zijn de stroomafnemers afgesteld en getest.


Het koppelingskapje is ook weer als nieuw.

Vloer
Een groot deel van de dag is besteed aan het behandelen van de vloer. Er werd een gedeelte egaal gemaakt met plamuur. Er werd ook gewerkt aan het egaliseren van het plamuurwerk en het gladschuren van de vloer.

De vloer is hier en daar bijgewerkt met plamuur.


Grote oneffenheden in de vloer zijn weggeschuurd met behulp van een bandschuurmachine.


De vloer wordt met de nodige oog- en luchtwegbescherming geschuurd.


Status van de A-bak.


De vloer wordt stevig behandeld.


Het schuren van de vloer brengt een behoorlijke hoeveelheid stof met zich mee. De wanden worden ontdaan van het stof met behulp van een stofzuiger.


[ view entry ] ( 102 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2676 )
Zaterdag 25 oktober 2008 
Vandaag was er weer behoorlijk wat werk aan de winkel. Zo zijn we verder gegaan met het behandelen van de vloer, hebben we de vierde en laatste stroomafnemer in elkaar gezet en hier en daar nog wat geschilderd.

Stroomafnemer
Ik heb de laatste stroomafnemer gisteren naar de remise gebracht. Hier zouden we hem monteren en vervolgens ophangen. Vandaag heeft Roland de stroomafnemer gemonteerd. Als de bevestigingsplaten goed in de zwarte lak staan, hangen we ze op en bevestigen we gelijk alle vier de stroomafnemers.


De stroomafnemer, in onderdelen afgeleverd in de remise.


Alle losse onderdelen worden gemonteerd.


De stroomafnemer is bijna gereed, onder andere het sleepstuk dient nog geplaatst te worden.


De stroomafnemer is zo goed als gereed voor plaatsing. Er ontbreekt alleen nog een klein onderdeel, dat we zo snel mogelijk zullen gaan plaatsen.


De bevestigingsplaten staan, evenals een beschermkapje voor de koppeling, in de zwarte lak. Waarschijnlijk zullen deze volgende week geplaatst worden, zodat de stroomafnemers ook bevestigd kunnen worden.

Vloer
Vandaag werd er nog aan de vloer gewerkt. Er is begonnen met het bijwerken van de randen. Op deze randen, die met de bandschuurmachine niet te bereiken zijn, zit nog rubber van het oude vloerzeil. Dit is met behulp van een meer wendbare bandschuurmachine al voor een deel verwijderd.


Tussen het schuren door wordt er af en toe stofgezogen.


De randjes en hoekjes worden met een schuurmachine gedaan die beter te manoeuvreren is.


Gaten en oneffenheden in de houten ondervloer worden opgevuld met plamuur.



[ view entry ] ( 101 views )   |  permalink  |   ( 3 / 2747 )

<<Eerste <Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende> Laatste>>