Werkgroep Metro 
De werkgroep Metro is de jongste werkgroep binnen Stichting RoMeO. Met goedkeuring van het RoMeO-bestuur werd de werkgroep op 15 februari 2006 officieel opgericht. De werkgroep metro heeft als doel het tentoonstellen en restaureren van metrorijtuig 5024. Dit is een metrorijtuig van de eerste serie, gebouwd bij Werkspoor in Utrecht. In de toekomst wil de werkgroep de collectie uitbreiden met huidig metro- en onderhoudsmaterieel van het metrobedrijf van de RET.

Op 5 maart 2007 werd metrostel 5024 ondergebracht in remise Hillegersberg. Bekijk hiervoor het nieuwsitem.

Transportpark
Een van de opties waar de 5024 in de toekomst zou kunnen verblijven is het Rotterdams Transportmuseum, op het oude RDM-terrein, locatie Heyplaat. Het idee van een algeheel Transportmuseum is er wel, maar het zal nog even duren voordat het museum of park er zal zijn. Tot die tijd staat rijtuig 5024 veilig en droog in de tramremise Hillegersberg aan de Kootsekade in Rotterdam, zodat de werkgroep Metro het metrostel kan conserveren en restaureren.

Geschiedenis Type M
Rijtuig 5024 behoort tot de oudste generatie metrostellen die Rotterdam heeft gekend. De metrostellen werden voornamelijk ingezet op de toen nog 'Noord-Zuidlijn' nu de 'Erasmuslijn' geheten. De eerste metro, 5001, rolde in 1967 remise Hilledijk binnen. Op een lijnspanning van 600V gelijkstroom werden proefritjes gemaakt over het emplacement. Uiteindelijk werden van de eerste generatie Type M (M1) 27 gelede metrostellen geleverd, 5001-5027. Voor verlengingen van het metrotracé kwamen daar in eerste instantie nog eens zestien bij (5051-5066), gebouwd door Werkspoor Utrecht. Later werden er nog eens 29 gebouwd bij de Duitse treinbouwer Duewag en deze werden genummerd in de serie 5101-5126 en 5151-5152.